Search
Close this search box.

סקירה ביקורתית נוקבת על מאמר העוסק במוצרים מבוססי קנאביס רפואי לטיפול בכאב כרוני

מאמר המקור:
מיליוני אנשים ברחבי ארה”ב סובלים מכאב כרוני אשר פוגע בתפקודם הפיזי והקוגניטיבי. טיפול בכאב כרוני גורר הוצאות כספיות משמעותיות על ידי מטופלים ועל ידי מערכת הבריאות.

טיפול בכאב כרוני בעזרת תרופות אופיאטיות קשור לתופעות לוואי רבות והוביל ל”משבר האופיאטים” בעולם המערבי. בעקבות זאת, החל חיפוש לטיפולים חליפיים עם פחות תופעות לוואי ויותר השפעה של הפחתת עוצמת הכאב. מחקרים פרה-קליניים (בחיות מעבדה) הראו שקנבינואידים יכולים לגרום לשיכוך הכאב, אך יחד עם זאת, חלק מהקנבינואידים גרמו להשפעה שלילית מבחינה פסיכואקטיבית.

המטרה של סקירת הספרות הזו הייתה לבחון את יעילותם של קנבינואידים בטיפול בכאב כרוני.

סקירת הספרות סקרה מחקרים קליניים עם זרוע של פלצבו ומחקרים תצפיתיים עם קבוצת טיפול וקבוצת ביקורת.

סך הכל, נמצאו 18 מחקרים קליניים ו-7 מחקריים תצפיתיים המתאימים לסקירה. המחקרים שנכללו בסקירה, בדקו מוצרי קנאביס סינטטיים, תמציות שמן של קנאביס, קנאביס בקפסולות, בשמנים ובתפרחות.

על סמך תוצאות המחקרים שנבחרו לסקירה, החוקרים דיווחו שטיפול במוצרי קנאביס סינטטיים עתירי THC קשורים להפחתה משמעותית בעוצמת הכאב. מוצרי קנאביס סינטטיים עתירי THC, נמצאו גם כקשורים לעליה בשיעור תופעת לוואי של ישנוניות. החוקרים דיווחו גם שמחקרים אשר בדקו תמציות קנאביס עם הרכב מאוזן ביחסי THC ו-CBD דיווחו על ירידה קטנה ולא משמעותית קלינית בעוצמת הכאב. בנוסף, במחקרים אלה נמצא קשר בין עליה בשיעור מקרי תופעות לוואי של סחרחורת לבין צריכה של תמציות שמן קנאביס עם הרכב מאוזן בין THC ו-CBD.

לקריאת מאמר המקור (באנגלית)>>

 

ביקורת על המאמר:
על המאמר שסוכרם לעיל, פורסם מאמר ביקורת שנכתב בידי McDonagh et al שעסק ביעילות מוצרי קנאביס בטיפול בכאב.תמצית הביקורת היא שהמאמר מתרכז במוצרים שהמטופלים אינם באמת נוטלים, מה שגורם לכך שצריך לטפל בכל מטופל בצורה פרטנית, עד שייערכו ויתפרסמו מחקרים על מוצרי קנאביס “אמיתיים”.

המבקרים טוענים שבמחקר של McDonagh et al לא באמת נעשתה השוואה אמיתית בין אופיאטים לבין מוצרי הקנאביס, אלא רק השוואה בין תוצאות של מחקרים שונים.

אך נקודה חשובה לציון: הם מציינים שבשאיפת קנאביס, מומלץ להימנע מעישון ולטפל באידוי.

לקריאת מאמר הביקורת (באנגלית)>>

 

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
אני מסכים עם כותבי מאמר הביקורת בכך שמרבית המחקרים הקליניים בתחום הקנאביס הרפואי חוקרים תרכובות סינטטיות או תמציות שמן שכלל לא נמצאות באופן זמין בשוק הקנאביס הרפואי ולכן ברוב המקרים לא ניתן להסיק מסקנות ממסקנותיהם לקנאביס רפואי, פול-ספקטרום שנמצא בשוק שמכיל קנבינואידים, טרפנים ופלבנואידים רבים. בהחלט יש צורך משמעותי למחקרים קליניים ברמה גבוהה על קנאביס רפואי כפי שנצרך על ידי מטופלים.

 

1. McDonagh MS, Morasco BJ, Wagner J, Ahmed AY, Fu R, Kansagara D, et al. Cannabis-Based Products for Chronic Pain. J Annals of Internal Medicine. 2022;1–27.
2. Cannabinoids for Chronic Pain: Translating Systematic Review Findings Into Clinical Action D 2022. J Annals of Internal Medicine. 1191-1192, 175, 8.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן