צורות מתן
ואופן השימוש

עישון, אידוי או מיצוי קנאביס (שמן) הן צורות המתן המאושרות לקנביס רפואי, בישראל. מהם ההבדלים ביניהן וכיצד כל דרך משפיעה על מהירות ועקביות הפחתת עוצמת הכאב?

טיפול בסטנדרט רפואי הוא טיפול שמשיג השפעה אחידה ועקבית בכל שימוש. כדי להתאים את הטיפול בקנאביס רפואי לעקרונות הסטנדרט הרפואי (טיפול בטוח ויעיל במינון מדיד, עקבי והנמוך ביותר שניתן), חייבים להתקיים שני תנאים:

קנאביס מתוקנן

קנאביס בעל גנטיקה יציבה ואחידה, אשר גדל בתנאים קפדניים ומפוקחים, בשליטה מקסימלית בפרמטרים: אקלים, השקיה ודישון, סטרליזציה ואוטומציה. לרבות תהליכי קציר, ייבוש, אריזה ושינוע, באופן שמתקבל חומר גלם אחיד בהרכבו ובריכוזו.

 

צורת מתן אחידה

צורת מתן שתשיג רמת ריכוז אחידה ועקבית של החומרים הפעילים בדם.

צורות המתן המאושרות לקנאביס רפואי בישראל

מתן בשאיפה (תפרחת קנאביס גולמי)

משאף SyqeAir
אידוי
עישון

מתן אוראלי (בליעה)

שמן

כל צורת מתן משפיעה על ההרכב, הזמינות הביולוגית והפרופיל הפרמקוקינטי (תנועת התרופה בתוך הגוף) של החומרים הפעילים וכתוצאה מכך, גם על עוצמת ההשפעה, מהירותה והמשכה.

שונות במוצר (זני קנאביס רפואי שונים, אופן גידול שונה או שוני בהרכב החומרים) ו/או שונות במתן ובמאפייני השימוש (אורך ו/או עומק השאיפה או שינויים מטבוליים בעת מתן אוראלי) מתבטאת בהשפעה לא יציבה, לא אחידה ולא עקבית על הגוף. מצב זה מביא לתוצאה קלינית לא צפויה.

מה ההבדל בין צורות המתן השונות של קנאביס רפואי?

 
משאף SyqeAir
מאייד קנאביס
עישון
שמן
אופן השימוש תחילת הפחתה בכאב תופעות לוואי צמח מלא מול מיצוי מינונים שילוב חומרים נוספים עלות הציוד (מאושרים) צריכה חודשית בקרב מרבית המטופלים עלות חודשית ממוצעת (בש"ח)
שאיפות בודדות תוך 5 דקות [1] שיעור תופעות לוואי נמוך ב-90% לאחר תקופת התאמת המינון [2], בהשוואה לצורות המתן האחרות של קנאביס רפואי בישראל [3] צמח מלא מינון מדיד של כמויות ה-THC באירוסול חסום להתערבות חיצונית 1,950 ש"ח (אמ"ר) מחסנית אחת 740 ש"ח
שאיפות אדים מרובות טרם נבדק במחקרים קליניים שיעור גבוה של תופעות לוואי [5] צמח מלא אין מינון מדיד ניתן לערבב כל חומר אחר על פי החלטת המטופל/ת 1,499-2,549 ש"ח (אמ"ר) 34 גרם* 950 ש"ח
שאיפות עשן מרובות טרם נבדק במחקרים קליניים שיעור גבוה של תופעות לוואי [3] צמח מלא - אובדן של לפחות 30% מהמרכיבים הנדיפים בתהליך השריפה [6] אין מינון מדיד ניתן לערבב טבק או כל חומר אחר על פי החלטת המטופל/ת אין 34 גרם* 950 ש"ח
תת-לשוני/אוראלי טרם נבדק במחקרים קליניים שיעור גבוה של תופעות לוואי [4] מיצוי מצמח מלא - אובדן של המרכיבים הנדיפים מינון שונה בין החברות, לכל טיפה של שמן ניתן לערבב עם מזון/שתייה אין כ-3 בקבוקים (30 מ"ל) 900 ש"ח

*בהתאם לסיכום דיוני ועדת המחירים בנושא קנאביס רפואי משרד הבריאות

[1] Almog S et al. European Journal of Pain, 24(8), 1505-1516
[2] Aviram J et al. PAIN Reports: May/June 2022 – Volume 7 – Issue 3 – p e1011
[3] Aviram, J., Lewitus, G. M., Vysotski, Y., Amna, M. A., Ouryvaev, A., Procaccia, S., … & Meiri, D. (2022). The Effectiveness and Safety of Medical Cannabis for Treating Cancer Related Symptoms in Oncology Patients. Frontiers in Pain Research, 70.‏
[4] S. Abelev, N. Warne, M. Hardy, Medicinal Cannabis for the Treatment of Chronic Refractory Pain: An Investigation of the Adverse Event Profile and Health-Related Quality of Life Impact of an Oral Formulation, Med Cannabis Cannabinoids. (2022) 1–12. https:
[5] Van de Donk, T., Niesters, M., Kowal, M. A., Olofsen, E., Dahan, A., & van Velzen, M. (2019). An experimental randomized study on the analgesic effects of pharmaceutical-grade cannabis in chronic pain patients with fibromyalgia. Pain, 160(4), 860.‏
[6] Elzinga, S., Ortiz, O., & Raber, J. C. (2015). The conversion and transfer of cannabinoids from cannabis to smoke stream in cigarettes. Natural Products Chemistry & Research.‏

משאף ומחסנית SyqeAir

משאף ומחסנית לקנביס רפואי SyqeAir

משאף ומחסנית ייעודית לקנביס רפואי – להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1 ולשיפור איכות השינה12, במינימום עד בכלל לא תופעות לוואי פסיכואקטיביות2-3, לאחר תקופת הסתגלות הגוף, בהשוואה לצורות מתן אחרות של קנביס רפואי (עישון, אידוי ובליעת שמן קנביס)2. משאף ומחסנית SyqeAir הם היחידים שמסוגלים להנגיש מינון מדיד (במק”ג) ועקבי של THC (באירוסול), יחד עם כל שאר הקנבינואידים והטרפנים המצויים בתפרחת מלאה.

המינון לכל שאיפה הוא אישי, מתוך 4 מינונים נמוכים: 250, 500, 750 או 1,000 מיקרוגרם (מק”ג) THC והמינון הזה ומספר השאיפות הנדרשות לכל יום נקבע לכל מטופלת או מטופל ע”י אח/ות Syqe המנוסה בטיפול בכאב, בהתאם למצב הרפואי ולההנחיית הרופאים המטפלים. למינון שנקבע יש פוטנציאל להפחית את עוצמת הכאב העצבי הכרוני1 במינימום (עד בכלל לא!) תופעות לוואי, בכלל זה תופעות לוואי פסיכואקטיביות (תחושת “היי” וכד’) בהשוואה לתצורות המתן האחרות2-3 – לתפקוד מיטבי בשגרה (בהתאם למגבלות הבריאותיות) ולהטבה באיכות החיים.

המינון שנקבע ומספר השאיפות ביום מהווים פרוטוקול טיפול קבוע בשגרת יומם של המטופלים. הפרוטוקול נועד לשמירת יציבות ואחידות הטיפול: השפעה עקבית גם בהפחתת עוצמת הכאב וגם בצמצום תופעות הלוואי. היציבות הטיפולית מאפשרת יציבות בשגרת היום-יום (תחת המגבלות הרפואיות הכלליות); כאשר מטופל יודע מראש לאיזו השפעה עליו לצפות, ניתן לתכנן את הפעילות היומית.

מאפייני המשאף:

  • קל לתפעול: הכול בלחיצת כפתור
  • דיסקרטי
  • ללא עישון וללא חשיפה לנזקי עישון
  • ליווי אחות בחינם (שווי ההטבה 1,450 ₪)

מחסנית SyqeAir מכילה 60 מנות מדודות ובחירת המינון הרצוי נשלטת ע”י המטופל/ת. הקנביס במחסנית הוא מזן Bedrocan® – T20C4 Sativa קנביס בעל הרכב קנבינואידים עיקריים הדיר – יציב מאצווה לאצווה. הקנביס גדל ללא מגע יד אדם בתנאי פיקוח אירופאי קפדניים (EU-GMP), נקי ממתכות, ממזיקים ומהדברה.

משאף SyqeAir מיועד לשימוש עם מחסנית בלבד. לא ניתן להכניס למחסנית תפרחת אחרת או שמן.

עישון תפרחות קנאביס (מגולגלות)

שאיפה היא צורת המתן השכיחה ביותר. נכון לאוגוסט 2023 כ-92% מהמטופלים בקנאביס רפואי, צורכים אותו כתפרחת4, בשאיפה, עפ”י מחקר ישראלי, כ-75% מתוכם צורכים את התפרחות בעישון5. השפעת הקנאביס בשאיפה מהירה מאוד ומורגשת כחמש עד עשר דקות מהנטילה. עם זאת, חשוב להבין שהתוצאה המתקבלת אינה אחידה בכל טיפול במקרים רבים. מדוע?

משך השאיפה, עומקה, משך החזקה בריאות ומשך הנשיפה שונים בין מטופלים6. כתוצאה מכך: בכל שאיפה נכנסת לריאות כמות שונה של קנביס. שונות בשאיפה יוצרת שונות בריכוזי ה-THC המקסימליים בדם, שמובילה לחוסר אחידות בהשפעה הטיפולית. זו הסיבה, שמטופלים צורכים לעיתים – ללא כוונה, כמויות עודפות של קנאביס שלא לצורך.

תוצאה קלינית לא אחידה מצביעה על צורת טיפול שאינה מקבילה לסטנדרטים רפואיים. יתרה מכך, צריכת קנאביס רפואי באמצעות עישון חושפת את המטופלים למגוון חומרים מזיקים ומאלצת אנשים שלא עישנו מעולם, להתחיל לעשן דווקא כשהם חולים. הנטייה היא, גם למטופלים שצרכו בעבר “גראס רפואי” לצורכי פנאי, לא מומלץ להמשיך לעשן. במחקר מעבדתי דווח ששילוב של טבק לעישון ותפרחת קנאביס רפואי מגביר את כמות ה-THC המופקת ב-45% לעומת תפרחת קנאביס ללא תוספת טבק7.

צריכת קנאביס רפואי בעישון, על אף שהיא דרך השימוש הנפוצה ביותר, אינה מומלצת על ידי גופים רפואיים שונים. הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, מזהירה מפני בעייתיות בסיסית הטמונה בהמלצה לטיפול באמצעי שנצרך בעישון. בנייר עמדה משנת 2021 קבעו חברי הוועדה שמן הראוי שהרופא יזהיר את מטופליו מנזקי העישון להם ולסביבתם, ובמקרים המתאימים – יציע למטופלים טיפול בדרכי מתן שאינן עישון, בייחוד אם הן מאפשרות שליטה טובה יותר במינון ובאפקט הטיפולי (תראפויטי) של החומר8.

מכשיר אידוי (וופורייזר)

אידוי תפרחות קנאביס

וופורייזר הוא מכשיר אידוי שמשתמש בטכנולוגיית חימום, כדי לשחרר את החומרים המצויים בצמח הגולמי ולהפוך אותם לפעילים ולבעלי השפעה – ללא בעירה. החומרים הפעילים (פיטו-קנבינואידים, טרפנואידים ופלבנואידים) משתחררים בצורה של אדים, שאותם שואפים המטופלים לריאות.

צורת מתן בשאיפה (משאף, מאדה, עישון) מביאה להשפעה מהירה יותר, מאשר בבליעת מיצוי שמן קנביס. בהשוואה בין אידוי לעישון, מבחינת השפעות השימוש – האידוי בטוח יותר מעישון:

  • באידוי אין חשיפה לנזקי עישון ואין עשן (שמזיק גם למטופלים וגם לסביבה הקרובה)
  • לא משלבים חומרים ממכרים ומזיקים שנמצאים בתערובת טבק


מבחינת יעילות (האיזון בין הפחתה בכאב ובתסמינים רפואיים נוספים ובין תופעות לוואי): סביר להניח שגם עישון וגם אידוי לא מאפשרים לקבוע ולשאוף מינון אחיד. בכל שאיפה המטופל צורך כמות שונה של החומרים הפעילים ומגדיל את הסיכון לתופעות לוואי שונות, כולל תחושת “היי”, ערפול חושים וכדומה. כשמטופלים לא יכולים לקבוע מינון אחיד של חומרים פעילים בכל שאיפה, הם לא יכולים לצפות את ההשפעה שתתקבל והסיכון לשאוף מינון גבוה מהנדרש כדי להפחית את עוצמת הכאב – גוברת.

אין מחקרים שמשווים בין השפעת העישון והאידוי; לא ניתן לומר שתחושת “היי” בעישון שונה מזו שבאידוי, או שאידוי פחות מרדים מעישון… אם ישנם דיווחים על תחושות כאלו או אחרות, חשוב להבין שאין להן בסיס מדעי מובהק.

מבחינת התעסקות בתפרחת, גם באידוי וגם בעישון נדרשות הכנות מוקדמות לפני השאיפה. במקרה של המאדה, נדרש גם לנקות את המכשיר משאריות קנביס, לפני השימוש הבא.

שמן קנאביס בבקבוקון לצד תפרחת קנאביס בתוך צנצנת סגורה

שמן קנאביס רפואי

שמן קנאביס רפואי הוא מיצוי תפרחות קנאביס מהול בנוזל על בסיס שמן, שנוטלים בצורת טיפות, דרך הפה.

תפרחות הקנאביס עוברות תהליכי מיצוי שונים – בשתי דרכים עיקריות: באתנול או בפחמן דו-חמצני (CO2). בתום פעולת המיצוי נבדק ריכוז הקנבינואידים ובהתאם מתבצע הדילול בשמן. בארץ משתמשים בעיקר בשמן זית, בשמן קוקוס או ב-MCT (Medium Chain Tryglycerides) — חומר שמיוצר משמן קוקוס ו/או משמן גרעיני דקל. לפני השימוש בשמן קנאביס יש לוודא שאין אלרגיה לשמן הבסיס.

שמן קנאביס ניטל בבליעה ולכן נספג בדם באופן איטי ולא עקבי. למה זה קורה? כי השמן עצמו לא נספג בריריות הפה ורובו מגיע למערכת העיכול ולכבד. תהליכי המטבוליזם והפירוק בכבד גורמים לשינוי כימי בכחצי מכמות ה-THC, לפני שהוא מגיע למערכת הדם9-10. מה שגורם להשפעה איטית (לאחר 60 עד 240 דקות) ולא עקבית של הטיפול11, היכולה להיות מושפעת מצריכת מזון.

מאפייני השימוש וההשפעות בשמן קנאביס:

  • חוויית שימוש: אין חשיפה לנזקי עישון והשימוש דיסקרטי
  • משך השפעה: הזמן שלוקח לשמן להשפיע ארוך יותר בהשוואה לשאיפה – בין 6-8 שעות
  • חוסר עקביות בטיפול: לא ניתן לצרוך מינון מדיד ולא ניתן לחזור על אותו מינון טיפתי באופן עקבי. כתוצאה מכך, המטופלים עשויים לחוות השפעה לא עקבית: תחילת ההשפעה, משך ההשפעה ותופעות לוואי
  • סיכון גבוה לגלוש למינון יתר: מטופלים שממתינים זמן רב להשפעה מיטיבה עלולים לחשוב שלא נטלו מינון מספק וליטול טיפה נוספת (שיכולה לגלוש למינון יתר)
  • משרד הבריאות4 והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים והאיגוד הישראלי לפרמקולוגיה קלינית5 מעדיפים את השמן כצורת המתן המומלצת לילדים (מעל גיל 5)
  • יש לוודא שאין אלרגיה לשמן


מה ההבדל בין שמן קנאביס לשמן
CBD?

בקנאביס רפואי ישנן מעל ל-500 תרכובות שונות: קנבינואידים, פיטוקנבינואידים וטרפנואידים, רובם לא זוהו והשפעתם הטיפולית לא נחקרה מעולם. מרבית המחקרים מתמקדים בקנבינואידים THC ו- CBD, משום שבעבר נטו לחשוב שהם הקנבינואידים הפעילים היחידים בתפרחת. נהוג לשייך ל-THC השפעה פסיכואקטיבית ול-CBD סגולות רפואיות מגוונות, למשל ריפוי דלקות, ללא השפעה פסיכואקטיביות. מחקרים רבים כבר הפריכו את ההנחה הזאת, ניתן לחפש ולקרוא על כך במחקרים מגוונים שמרוכזים אצלנו בעמוד קנאביס בעולם המחקר.

שמן קנאביס מיוצר ממיצוי תפרחות שמכילות גם THC וגם CBD, בדרך כלל בעלות ריכוז גבוה של CBD וריכוז נמוך מאוד של THC, או במיצוי תפרחות בעל יחס THC/CBD שווה. כאשר מתייחסים ל”שמן CBD” מתכוונים לרוב לשמן שמופק מצמחי המפ שהם זנים של קנאביס סאטיבה אשר דלים מאוד ב-THC, בריכוז שנמוך מ-0.2% (באירופה) ומ-0.3% (בארה”ב).

לקריאה נוספת:
שמן קנאביס תופעות לוואי: בטיחות ויעילות
שמן קאנביס: סקירת מחקרים
שמן CBD והשפעה על כאבי גב תחתון: מחקר השוואתי
שמן CBD ואוטיזם (ASD)

  1. Almog S., et al. (2020). European Journal of Pain, 24(8), 1505-1516.
  2. Aviram J., et al. (2022) PAIN Reports. 7(3). e1011.
  3. Aviram J., et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.
  4. נתונים עדכניים מרישיונות מטופלים היחידה לקנביס רפואי (יק”ר) אוגוסט 2023.
  5. Aviram, J., Pud, D., Gershoni, T., Schiff‐Keren, B., Ogintz, M., Vulfsons, S., … & Eisenberg, E. (2021). Medical cannabis treatment for chronic pain: outcomes and prediction of response. European Journal of Pain, 25(2), 359-374.
  6. Huestis MA. Human Cannabinoid Pharmacokinetics. Chem Biodivers 2009;4:1770–1804.
  7. Van Der Kooy F, Pomahacova B, Verpoorte R. Cannabis smoke condensate II: Influence of tobacco on tetrahydrocannabinol levels. Inhal Toxicol 2009;21:87–90.
  8. נייר עמדה: שימוש בקנביס רפואי במסגרת טיפול רפואי, ההסתדרות הרפואית בישראל, הלשכה לאתיקה, יולי 2021.
  9. Van Der Kooy F, Pomahacova B, Verpoorte R. Cannabis smoke condensate II: Influence of tobacco on tetrahydrocannabinol levels. Inhal Toxicol 2009;21:87–90.
  10. Zuo-Feng Zhang etal. Marijuana Use and Increased Risk of Squamous Cell Carcinoma of the Head and Neck. Cancer Epidemiology Biomarkers 8′ prevention. December 1999; vol 8; 1071-8.
  11. Huestis MA. Human Cannabinoid Pharmacokinetics. Chem Biodivers 2009;4:1770–1804.
  12. Aviram J., et al. (2023). Pharmaceuticals16(10), 1426.

SyqeAir - משאף ומחסנית לקנאביס רפואי

להפחתה מהירה בעוצמת כאב כרוני ממקור עצבי
ולשיפור איכות השינה

במינימום תופעות לוואי פסיכואקטיביות

בלחיצת כפתור,
בלי הכנות מוקדמות

בליווי אחות חינם

(שווי ההטבה 1,450 ₪)

לשמירה על תפקוד תקין בשגרה ולאיכות חיים מיטבית בצל הכאב

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן