Search
Close this search box.

פיברומיאלגיה וקנאביס רפואי: מתן קנביס לנשים עם פיברומיאלגיה שאינן מגיבות לטיפול

תסמונת הפיברומיאלגיה (דאבת השרירים), לרוב מתבטאת בכאב שרירים ומפרקים כרוני, הפרעות שינה, פגיעה קוגניטיבית ותפקודית. טיפול בפיברומיאלגיה כולל טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי או שילוב בין הטיפולים. עלייה בשימוש בקנאביס לטיפול בכאב כרוני באופן כללי ובתסמונת זו באופן ספציפי, דחפה חוקרים לבחון את יעילות הטיפול בקנאביס לכאב כרוני על רקע פיברומיאלגיה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את איכות החיים הקשורה לשימוש בקנאביס אצל נשים עמידות לטיפול קונבנציונלי שאובחנו בפיברומיאלגיה. מחקר זה היה מחקר תצפיתי, פרוספקטיבי, אשר בוצע במרכז הרפואי ע”ש אדית וולפסון על נשים הסובלות מפיברומיאלגיה עמידה לטיפול. בך הכל 30 נשים שנכללו במחקר קיבלו קנאביס בנוסף לטיפול הקיים בכאב כרוני על רקע פיברומיאלגיה. המעקב נערך במשך חודש ימים, כאשר המטופלות מילאו את השאלון איכות החיים המקוצר (World Health Organization Quality‐of‐Life Bref questionnaire (  לפני תחילת הטיפול ובסוף תקופת המעקב.
הגיל הממוצע של המטופלות במחקר היה 46 שנה. בסוף תקופת המעקב, המטופלות דיווחו על שיפור באיכות החיים, הפחתה בכאב של 1.67 נקודות בממוצע ושיפור במדדים נוספים כמו יחסי מין, יחסים בינאישיים ועוד.

החוקרים סיכמו שקיים קשר בין טיפול בקנאביס ושיפור בטווח הקצר של איכות החיים בקרב מטופלות הסובלות מפיברומיאלגיה, כנראה עקב השיפור במקביל בעוצמת הכאב, בשינה, בתחומים פיזיים ופסיכולוגיים.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, מסכם שזהו מחקר חשוב מאוד היות ושכיחות התסמונת הזו עולה בשנים האחרונות ויש צורך משמעותי לעזור למטופלות אלו בהתמודדות עם הסימטומים הקשים של תסמונת זו. עם זאת, , לצערנו, לא נעשה מעקב כלל על סוג הקנאביס שצרכו המטופלות או על מרכיביו, מלבד אחידות הכמות החודשית שצרכו שעמדה על 20 גרם. לכן, מסביר ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים הסאיקי, יהיה מאוד קשה לשכפל את תוצאות המחקר ולהסיק ממנו על כלל אוכלוסיית המטופלות שסובלות מפיברומיאלגיה.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Hershkovich O, Hayun Y, Oscar N, Shtein A, Lotan R. The role of Cannabis in treatment-resistant Fibromyalgia women. Pain Practice. 2022;1–14.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן