Search
Close this search box.

קנאביס רפואי וטורט: מחקר מבוקר הקצאה אקראית על יעילות הטיפול במבוגרים עם תסמונת טורט

תסמונת טורט היא הפרעה נוירו-פסיכיאטרית אשר לרוב מתבטאת בטיקים מוטוריים וקוליים. בישראל, תסמונת טורט הינה אבחנה נוירולוגית, שתחת תנאים מסוימים, מאושרת לטיפול בקנאביס רפואי.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לבדוק את היעילות והסבילות של מטופלים במהלך טיפול במוצרים מבוססי קנאביס אשר ניתנו בשאיפה למטופלים עם תסמונת טורט במטרה להוריד את כמות הטיקים מהם הם סובלים.

מחקר זה בוצע בסגנון מחקר קליני עם שלוש זרועות טיפול בהשוואה לפלצבו, עם סמיות כפולה והקצאה אקראית. המחקר תוכנן לבצע הצלבה בין זרועות הטיפול. סך הכל 12 מטופלים קיבלו בשאיפה חד פעמית שלושה מוצרים מבוססי קנאביס ופלצבו. במהלך המחקר נבדקו כמות הטיקים, תחושת הדחף המקדימה לפני הטיקים ותחושת החרדה. המטופלים התבקשו לתת ציון המבטא את ההתרשמות הקלינית הכללית מהשפעת הטיפול. תופעות לוואי נבדקו בעזרת שאלון אישי.

שלושה מוצרים מבוססי קנאביס נבדקו במחקר: מוצר עם ריכוז של 10% THC, מוצר מאוזן עם ריכוז של 9% CBD ו-9% THC ומוצר עם 13% CBD. כל המוצרים שקלו 0.25 גרם. מתוך 12 מטופלים תשעה (75%) סיימו את המחקר.

אף מוצר מבוסס קנאביס, אשר ניתן למטופלים בשאיפה, לא הפחית בצורה מובהקת סטטיסטית את כמות הטיקים. יחד עם זאת, המוצר עם 10% THC והמוצר ה”מאוזן”, היו קשורים להפחתת תחושת הדחף המקדימה לטיקים, ולשיפור בציון של ההתרשמות הקלינית הסובייקטיבית ולהפחתה בתחושת החרדה לעומת מתן פלצבו.

יש לציין ששיעור תופעות לוואי גבוהות יותר נצפו במוצרים המבוססי קנאביס לעומת הפלצבו. באופן ספציפי, במוצר עם 10% THC היה שיעור גבוה יותר של תופעות לוואי לעומת המוצרים האחרים שנבדקו במחקר, במיוחד תופעות לוואי קוגניטיביות ופסיכומוטוריות.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
מחקר זה בהחלט מהווה התקדמות משמעותית בתחום הטיפול בתסמונת טורט בעזרת קנאביס רפואי. הנקודה המשמעותית שלדעתי חשוב להבין מהמחקר הזה היא שניתן פוטנציאלית להצליח ולעזור למטופלים אלו וכנראה שיש חשיבות לבחירת מוצר הקנאביס הנכון עבור מטופלים אלו. בתקווה שבעתיד יהיו מחקרים גדולים שיוכלו לתת לנו יותר מידע בתחום זה שיעזור להגיע להחלטות קליניות מושכלות.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Abi-Jaoude, E., Bhikram, T., Parveen, F., Levenbach, J., Lafreniere-Roula, M., & Sandor, P. (2022). A Double-Blind, Randomized, Controlled Crossover Trial of Cannabis in Adults with Tourette Syndrome. Cannabis and Cannabinoid Research.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן