Search
Close this search box.

בחינת התגובה לפלצבו ותשומת הלב התקשורתית בניסויים קליניים על טיפולים בכאב מבוססי קנאביס

כאב הינה סיבה נפוצה בגללה אנשים פונים לעזרה של מערכת הבריאות. קנאביס רפואי כבר בימים אלו משמש במדינות רבות כטיפול להקלה על הכאב. יחד עם זאת, הוכחות מחקריות ברמה גבוהה ליעילות של הטיפול בקנביס רפואי עדיין חסרות. בנוסף, קיימות הוכחות מסוימות ממחקרים קליניים שגם פלצבו יכול להיות יעיל בטיפול בכאב.

המטרה של סקירת הספרות הזו הייתה לבדוק את גודל התגובה לפלצבו במחקרים קליניים עם הקצאה אקראית העוסקים בטיפול בכאב באמצעות קנבינואידים, קנאביס ותרופות מבוססות על קנביס. המטרה המשנית של המחקר הנ”ל הייתה לבחון האם קיים קשר בין תגובת פלצבו לבין תשומת הלב התקשורתית שמקבלים הניסויים בקנאביס באותה העת.

המחקר בוצע על סמך התוצאות של סקירת ספרות שיטתית ומטא-אנליזה שכללה מחקרים קליניים עם זרוע של פלצבו, במבוגרים מעל גיל 18, בהם המדד העיקרי היה ירידה בעוצמת הכאב.  20 מחקרים מתוך 1,009 שנמצאו נכללו בסקירת ספרות השיטתית. בניתוח התוצאות של מחקרים אלו נמצא קשר מובהק ברמת חוזק בינונית עד גבוהה בין תגובת הפלצבו לעוצמת הכאב במחקר, כאשר בנוסף נמצא קשר מובהק, ברמת חוזק גבוהה בין תרופת המחקר לעוצמת כאב. לא נמצאה התאמה בין חדשות חיוביות בנושא של טיפול בקנאביס לבין התוצאות של המחקרים הקליניים.

החוקרים סיכמו שפלצבו תורם רבות לירידת כאב במחקרים קליניים שבודקים קנאביס וקנבינואידים.

לפי ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, רוב המחקרים שנכללו בסקירה לא בוצעו באמצעות קנאביס אמיתי, אלא על נאבילון וסטיבקס שהם תכשירים אחרים (תרופות מבוססות קנאביס). אלו, לא מכילות את כלל המרכיבים של תפרחות הקנאביס ולכן אי אפשר להשליך ממצאים של מחקרים אלו לגבי ממצאים בקנאביס פול-ספקטרום ממקור בוטני.
בנוסף, ההתעניינות של התקשורת במחקר כלשהו בדיעבד לא יכולה להיבדק על כיצד היא משפיעה על תגובת הפלצבו באותו המחקר, שנערך בשנה אחרת ואולי אפילו במדינה אחרת מהיכן שפורסמה הכתבה שנותחה במחקר.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Gedin, F., Blomé, S., Pontén, M., Lalouni, M., Fust, J., Raquette, A., … & Jensen, K. (2022). Placebo Response and Media Attention in Randomized Clinical Trials Assessing Cannabis-Based Therapies for Pain: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Network Open5(11), e2243848-e2243848.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן