Search
Close this search box.

מתן קנאביס לכאבים הקשורים לסרטן והסכנות הכרוכות בטיפול לנזקים ולתופעות לוואי

יותר ויותר מדינות בארה”ב מאשרות את השימוש במוצרי קנאביס לצרכים רפואיים (Medical cannabis use) וגם לצורכי פנאי (Recreational use). העלייה במודעות ביחס ל”מגיפת האופיאטים” העלתה את האינטרס הציבורי לשימוש במוצרי הקנאביס להקלה בכאב בקרב מטופלים אונקולוגיים כחלופה לטיפול באופיאטים. יחד עם זאת, השונות בין מוצרי הקנאביס, והמסקנות השונות שהתקבלו ממחקרים על השפעת הטיפול על הפחתת עוצמת הכאב בקרב מטופלים אונקולוגיים, מקשות על קבלות החלטות חד-משמעיות לגבי שימוש במוצרי קנאביס בקרב מטופלים אונקולוגיים.

מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבדוק את יעילות השימוש במוצרי קנאביס בקרב מטופלים אונקולוגים בהפחתת עוצמת הכאב האונקולוגי.

במאמר זה בוצעה סקירת ספרות שיטתית. בסקירת הספרות הזאת, נבדקו כל המחקרים הקליניים משנת 1975 ועד שנת 2021. מחברי הסקירה סקרו מחקרים קליניים על מוצרי קנאביס בקרב מטופלים אונקולוגיים אשר בוצעו בשיטה של הקצאה אקראית. חוקרים שמו דגש על המחקרים שתוצאותיהם דווחו בשיטת “Spin”. חשוב להסביר שזו שיטה שמציגה תוצאות באור חיובי אפילו אם לא התקבלו תוצאות משמעותיות.

תוצאות המחקר דיווחו שנמצאו 829 מחקרים קליניים, מתוכם, שבעה מחקרים נבחרו לסקירה. שישה מהמחקרים בדקו את ההשפעה של מוצרי קנאביס לעומת פלצבו.
מחברי הסקירה דיווחו שלא נמצא הבדל בין ירידה בעוצמת הכאב בקרב מטופלים אונקולוגיים שהשתמשו במוצרי קנאביס לעומת מטופלים אונקולוגיים שהשתמשו בפלצבו.
יש להדגיש שמחברי הסקירה בדקו חמישה מחקרים קליניים שבוצעו בקרב מטופלים אונקולוגיים, כאשר ארבע מתוכם בדקו השפעה של Nabiximol (סטיבקס) ורק אחד בדק את ההשפעה של מוצרי קנאביס עם ריכוזים שונים של THC ו-CBD הניתנים בבליעה.

בסיכום מחקרם, מחברי הסקירה המליצו לא לטפל במוצרי קנאביס במטופלים אונקולוגיים במטרה להקל על הכאב האונקולוגי שלהם. בנוסף, הם המליצו להציע למטופלים אונקולוגיים טיפולים חלופיים למוצרי הקנאביס אך לא להפסיק את הטיפול במוצרי קנאביס אם מטופלים כבר לוקחים אותם. מחברי הסקירה המליצו גם להסביר למטופלים על הממצאים של המחקרים שבוצעו על הטיפול במוצרי קנאביס בקרב מטופלים אונקולוגיים.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי: 

זוהי סקירת ספרות חשובה מאוד היות ולמרות שהתפיסה היא שהטיפול בקנאביס רפואי במטופלים אונקולוגיים עם מחלות סרטן שונות הוא מאוד שכיח, האמת היא שזה לא מדויק ואונקולוגים רבים לא ממליצים על הטיפול הזה למטופליהם.

חשוב להבין שהמחקרים שנבדקו בסקירה זו כלל לא בדקו את מוצרי הקנאביס שקיימים בשוק, וחבל שעדיין חוקרים ורופאים לא מבדילים בין קנאביס לתרופות מבוססות קנאביס, כי כל המחקרים שנעשה בהם שימוש למאמר זה נעשו על סאטיבקס (שמכיל רק ריכוזים נמוכים של CBD/THC) ומרינול (מכיל THC סינטטי) שנבלעים ונספגים במערכת העיכול.

אין שום קשר בין ההשפעה שלהם על סימפטומים ולהשפעה בשאיפה שטרם נחקרה בהקשר הזה, אלא רק על כאב כרוני ושם הראו תוצאות טובות פי 2.5.
בפועל, ישנם מחקרים רבים עם נתוני “עולם אמיתי” שמראים שמטופלים אונקולוגים רבים מפיקים הטבה משמעותית בסימפטומים שהם סובלים מהם באמצעות קנאביס רפואי, וחבל שלא מבצעים את המחקרים על המוצרים הללו ושזה לא מוצג במאמר הסקירה הזה.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

To J, Davis M, Sbrana A, Alderman B, Hui D, Mukhopadhyay S, Bouleuc C, Case AA, Amano K, Crawford GB, de Feo G, Tanco K, Garsed J. MASCC guideline: cannabis for cancer-related pain and risk of harms and adverse events. Support Care Cancer. 2023 Mar 6;31(4):202.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן