Search
Close this search box.

מחקר רטרוספקטיבי בהשתתפות מטופלי כאב עצבי כרוני

מחקר רטרוספקטיבי (על נתונים קיימים) שנערך על ידי חוקרים מגרמניה ומשוודיה, בקרב 99 מטופלים (מגרמניה) שסובלים מכאב עצבי כרוני, בחן את השפעת הטיפול בקנאביס רפואי על עוצמת הכאב, איכות השינה, שיפור כללי וסבילות לטיפול. כל המטופלים צרכו את הקנאביס הרפואי רק באמצעות שאיפת מוצרים עשירים ב-THC (ריכוז מדווח של 12-22%). המחקר התבצע לאורך עד 6 מפגשים, במהפרש של 4-6 שבועות אחד מהשני, בהם השווה מצב המטופלים למצבם לפני הטיפול.

לאחר 6 שבועות מתחילת הטיפול, נצפתה ירידה משמעותית בעוצמת הכאב, מחציון של 7.5 לחציון של 4.0. שיעור המטופלים עם כאב חמור (7 ומעלה בסולם 0-10) ירד מ-96% ל-16% באופן מובהק. הפרעות השינה השתפרו באופן מובהק, מחציון של 8.0 ל-2.0. השיפור הזה נשמר לאורך 6 חודשי מעקב.

לא דווחו כלל תופעות לוואי חמורות.
תופעות לוואי קלות שדווחו כללו: יובש בפה (5.4%), עייפות (4.8%) ועלייה בתיאבון (2.7%). אך גם שינויים בתיאבון, סחרחורת, אופוריה, בחילה וחוסר רוגע בשיעורים נמוכים יותר. דווחה סבילות לטיפול בקרב 91% מהמדגם (לא הוגדרו בפרק מהן שיטות המחקר וכיצד נבדקה הסבילות. אני משער שמדובר במטופלים שלא דיווחו על תופעות לוואי).

ממצא מעניין נוסף הוא שלא נמצא קשר בין ריכוז גבוה יותר של THC לבין הפחתה טובה יותר בעוצמת הכאב.

החוקרים סיכמו את תוצאות המחקר בכך שהטיפול בקנאביס רפואי הינו בטוח ויעיל מאוד לטיפול בכאב עצבי כרוני ובהפרעות שינה הנגרמות ממנו.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

בהחלט מאמר מעניין שמוסיף להבנה שלנו – אנשי הרפואה והמחקר, לגבי פוטנציאל הטיפול באמצעות קנאביס רפואי לטיפול בכאב עצבי כרוני. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר במחקר רטרוספקטיבי, שכולל רק מטופלים שנשארו בטיפול שהיה יעיל עבורם, ולכן ישנו selection bias משמעותי, שבו לא נכללו מטופלים שלא הגיעו למעקב מסיבות שונות, כמו תופעות לוואי או חוסר יעילות, דבר שיכול להטות את תוצאות המחקר. הייתי שמח לקבל מידע רחב יותר על הקנאביס שבו טופלו המטופלים במחקר, היות שריכוז ה-THC המדווח הוא בוודאי לא המדד היחיד לטיפול.

לקריאת המאמר המלא באנגלית>>

 

Kluwe, Lan, et al. “Medical Cannabis Alleviates Chronic Neuropathic Pain Effectively and Sustainably without Severe Adverse Effect: A Retrospective Study on 99 Cases.” Medical Cannabis and Cannabinoids 6.1 (2023): 89-96.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן