Search
Close this search box.

אידוי הקנביס עדיף מעישון, עם יתרון למכשירים מאושרים רגולטיבית

מתן קנביס רפואי בשאיפה (עישון או אידוי) הוא תצורת מתן יעילה עבור מטופלים שזקוקים להשפעה מהירה, למשל הפחתה בכאב. אידוי הוא פתרון אפקטיבי גם להפחתת הנזק הצפוי מהעישון עצמו. הרי לא יעלה על הדעת שמטופל יעשן את “התרופה” שעוזרת לו. כיום, נולד צורך למצוא הנחיות להערכת התאמת אידוי הקנביס כאפשרות טיפולית מתאימה עבור המטופלים, באופן אישי, ולנטר את הטיפול באידוי בצורה בטוחה. המחקר הבא מנתח את יעילות השימוש במאיידים (וייפורייזרים) ובמשאפים מדידים לתפרחות קנביס.

חוקרים מקולומביה הבריטית סקרו את הספרות הרפואית שקיימת בנושא מאיידי (וייפורייזרים) ומשאפים מדידים לתפרחות קנביס רפואי; מקורות שכללו הנחיות פרקטיות וטקטיקות לשיפור הפחתת הסיכון, ככל שניתן. סקירה זו היא שילוב של דעת מומחים וסקירת הספרות העדכנית.

תוצאות הסקירה הראו שמאיידים ומשאפים מדידים לתפרחות קנביס רפואיות עדיפוים לשימוש לעומת מאיידים אחרים. הערכת יחס היעילות-סיכון באידוי קנביס, הנחיות מושכלות בבחירת מכשיר האידוי הספציפי, בחירת זן הקנביס ומחשבה עמוקה על טכניקת השימוש הבטוחה במאייד נמצאו כחשובות ביותר, כדי להגיע למינון האופטימלי המאפשר שיפור בתסמינים לצד הפחתה בתופעות לוואי. ממצאים מעניינים מתוך הסקירה מראים שאידוי קנביס מתבצע בחום של בערך 160-230 מעלות צלזיוס, מה שמוביל לארוסול עשיר בקנבינואידים. לעומת זאת, עישון מחמם את הקנביס לטמפרטורה גבוהה יותר, בערך 600-900 מעלות צלזיוס, מה שגורם לשריפת הקנביס וליצירת עשן.

ישנן עדויות רבות שעשן של קנביס מכיל חומרים רעילים (טוקסינים) רבים, כמו זפת, polyaromatic hydrocarbons, חד-תחמוצת הפחמן (CO) ואמוניה. חומרים אלו נוצרים גם בבעירה של חומרים בוטניים אחרים, כמו טבק. להבדיל, באידוי מתרחש ייצור מופחת של טוקסינים. ישנו טווח גדול של מוצרי אידוי והשונות ביניהם יכולה להקשות על ההנחיות למטופלים.

שני המאיידים המומלצים ביותר הם מאיידים לתפרחות ומשאפים מדידים.
למטופלים שבוחרים במאייד, מומלץ להעדיף מכשיר שמאושר על ידי הרגולציה. אישור רגולטיבי מבטיח בטיחות ואיכות של המוצר. בקנדה אושרו עד כה 4 סוגי מאיידים.

צורת המתן המומלצת השנייה היא משאפים מדידים. נכון להיום, ישנו רק משאף מדיד אחד בשוק: משאף SyqeAir. היתרון העיקרי של משאף זה הוא, שהוא מאפשר דיוק ברמה גבוהה במינון בזמן השאיפה ומתאים לטיפול רפואי. תפרחת הקנביס כבר מחולקת מראש למנות מדודות ואחידות, בתוך מחסניות ייחודיות, והמינון ניתן לפי הנחיות הרופא המטפל. נכון להיום, טיפול במשאף SyqeAir מציע פרופיל בטיחות טוב בהרבה, ללא השפעות על הנשימה ועם שיעור נמוך של תופעות לוואי. יתרון נוסף הוא שהמשאף מתעד את תהליך השאיפה באמצעות התוכנה שלו (וגם באמצעות חיבור לאפליקציה), דבר שמאפשר לרופא המטפל לנהל מעקב צמוד על מצב המטופל שלו. חסרונות השימוש במשאף הן בעיקר זמינות ומחיר. בעיקר שניתן לרכוש את המשאף רק עבור שימוש רפואי במדינות מסוימות (ישראל ואוסטרליה).

החוקרים סיכמו את תוצאות מחקרם בכך שהשימוש בקנאביס באידוי מאפשר לקלינאים טיפול בקנביס בצורת מתן בטוחה יותר אשר מאפשרת להפחית את שיעור השימוש בקנאביס בעישון.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי: 

זוהי סקירה ודעת מומחים מעניינת מאוד, שמראה לנו שנראה שיש יותר פתיחות לקנביס בשאיפה, אך בתנאי שזה לא באמצעות עישון, שעליו יש קונצנזוס שאינו בריא.

לדעתי המקצועית, המסקנה מהמאמר הזה היא שאידוי קנאביס עדיף על עישון, אבל – אם כבר אידוי, אז אידוי במכשירים מאושרים על ידי הרגולציה. בישראל, מדובר בשני מאייידים וגם במשאף SyqeAir, שמאושר אמ”ר. ובכיוון שמשאף SyqeAir זמין בישראל, לפי מסקנות המאמר הזה, סביר שזו אמורה להיות הבחירה העדיפה של הטיפול.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>

Maccallum CA, Lo LA, Boivin M. Clinical Application of Cannabis Vaporization: Examining Safety and Best Practices. Cannabis Cannabinoid Res. 2024;1–10.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן