Search
Close this search box.

השפעת הטיפול בקנביס רפואי, על מטופלים בהולנד.

בשנת 2003, העבירה ממשלת הולנד חוק שמאפשר קבלת טיפול רפואי בקנביס רפואי. במהלך השנים שחלפו מהעברת החוק, נולד הצורך במחקר שבודק את השפעת השימוש בקנביס רפואי ב”עולם האמיתי”,  כדי להשלים את התמונה המתקבלת ממחקרים קליניים מבוקרים.

מטרת המחקר הייתה להבין איך המטופלים ההולנדיים חווים את השפעת הטיפול בקנביס רפואי. המחקר בוצע אינטרנטית בשנים 2021-22, בסגנון מעקב תצפיתי, פרוספקטיבי. המידע דווח על ידי המטופלים, באמצעות 4 שאלוני מעקב לאורך שנה.

251 מטופלים ענו על שאלון הבייסליין של המחקר, לפני תחילת הטיפול. הגיל הממוצע של המטופלים עמד על 55 שנים, מתוכם, 56% נשים. מרבית המטופלים (52%) צרכו את הקנביס הרפואי כשמן, ו-35% מהם כתפרחות

ההתוויה העיקרית לרישום הקנביס הייתה כאב כרוני (60%). ההתוויות האחרות היו: ADHD (7%), מחלת הסרטן (7%) וטרשת נפוצה (7%). מרבית המטופלים בחרו שימוש בזן Bedrocan® של חברת בדרוקן ההולנדית ובשמן עם ריכוזים נמוכים מאוד של CBD/THC. 53 מסך המטופלים (21%) דיווחו על לפחות תופעת לוואי אחת מהטיפול. תופעות הלוואי השכיחות שעליהן דיווחו המטופלים היו: סחרחורת (4%), נמנום (2%), יובש בפה (2%), כאב ראש (2%) ועלייה בתיאבון (2%).

במהלך המעקב, המטופלים שלא היו נאיביים לטיפול בקנאביס בתחילת הטיפול, ציינו שאיכות חייהם השתפרה ברמה גבוהה יותר, בהשוואה למשתתפי המחקר שנחשבו למטופלים נאיבים בתחילת הטיפול. רק 104 מטופלים ענו על שאלון המעקב האחרון, מה שמעיד על 65% דרופאאוט. החוקרים סיכמו את מחקרם בכך שהממצאים הנ”ל שופכים אור ומספקים תובנות לגבי חוויית המטופלים בטיפול בקנאביס רפואי, יחד עם שיפור באיכות החיים ובפרופיל תופעות לוואי נסבל.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם:

מאוד משמח אותי לראות שקבוצות מחקר רבות משקיעות מאמץ במחקרי מעקב ב”עולם האמיתי”. תוצאות המחקרים הללו מעניקים למטפלים כלים להבנת היעילות והבטיחות של כל אחד מהטיפולים הקיימים, תחת המגבלות של טיפול בוטני. עם זאת, הייתי מצפה ממחקרים שמגיעים מהמדינה הראשונה בעולם שאפשרה טיפול בקנאביס רפואי, שהמספרים יהיו הרבה יותר משמעותיים וששיטות המחקר הפרוספקטיבי יהיו ברמה גבוהה יותר, תוך שימוש בשאלונים מתוקפים עבור איכות החיים – ולא רק בשאלת השיפור הכללי.

מעניין לראות שבכלל המחקרים בסגנון זה מדווחים אותם תופעות הלוואי השכיחות ביותר מהטיפול.

לקריאת המאמר המלא באנגלית>

Ekhart C, Schipper SJV, Velde MJ Van De, Rolfes L, Kant A. Patient Experiences with the Use of Medicinal Cannabis in the Netherlands: A Cohort-Event Monitoring Study. Integr Med Reports. 2023;2(1):138–46.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן