Search
Close this search box.

השיקולים שיש להתחשב בהם בעת מתן המלצה על קנאביס כתרופה הנשענים על הסטנדרט הרפואי

מדינות רבות בארה”ב אישרו את השימוש והרישום של מוצרי קנאביס למטרות טיפוליות למרות היעדר סטנדרטיים טיפולים לגבי מוצרי קנאביס. כאשר מדובר על סטנדרטיים טיפוליים הכוונה היא לניהול טיפול שהיה מתבצע לרוב על ידי הרופאים המטפלים בנסיבות זהות או דומות של המחלה. קיימים היום ארגונים רפואיים אשר מתנגדים לשימוש במוצרי קנאביס בגלל היעדר סטנדרטים טיפולים, סכנות בריאותיות וסוציאליות הקשורות לשימוש זה.

נייר עמדה זה שפורסם על ידי “The International Academy on the Science and Impact of Cannabis (IASIC)” בנושא הסטנדרט הטיפולי במוצרי הקנאביס שכותרתו “Standard of Care Considerations When Recommending Cannabis (Marijuana) as a Medicine”, עוסק במה רופאים שרושמים קנאביס רפואי למטופליהם צריכים להבין לגבי הסטנדרט הרפואי של הטיפול.

המלצות הוועדה הן:

  1. באופן כללי המחברים של נייר העמדה מדגישים שרוב הטיפול בקנאביס שניתן היום הוא אינו מאושר FDA כאשר המוצרים היחידים שמאושרים על ידי ה-FDA המבוססים על קנבינואידים הם Marinol, Cesamet, Epidiolex, and Sativex (הערה של ד”ר אבירם: מעניין שהם הכניסו את סאטיבקס לרשימה למרות שהוא מאושר EMA בלבד ולא FDA). ההמלצה של השימוש במוצרי הקנאביס שלא מאושר על ידי FDA, לדברי המחברים של נייר העמדה, סוטה מהפרקטיקה הרפואית המקובל בגלל אי עמידה בעקרונות בטיחות הטיפול.
  2. המחברים של נייר העמדה מציינים גם שמספר ארגונים בינלאומיים קבעו כי אין עדיין מספיק מחקרים בכדי לתמוך בשימוש במוצרי הקנאביס לטיפול בכאב כרוני. בנוסף, שאלות בנושאים של צורת מתן, בטיחות, יעילות, ותופעות לוואי אפשריות טרם זכו לתשובה ברורה.
  3. המחברים של נייר העמדה מדגישים את העקרונות החשובים של הטיפול הרפואי אשר צריכים להתקיים בעת רישום של מוצרי קנאביס. מטופלים העומדים לקבל מרשם למוצרי קנאביס חייבים לעבור בדיקה רפואית מקיפה, כנהוג בכל תהליך הטיפולי. הבדיקה הרפואית המקיפה אמורה לכלול סקירה של מחלות רקע וטיפולים בעבר, לרבות היסטוריה של מחלות פסיכיאטריות. כהוכחה לצורך בסקירה המקיפה שכזו, המחברים של נייר העמדה מציינים את האזהרות מצוינים על מוצר קנאביס, Marinol, המאושר על ידי FDA כמו “יכול לגרום להשפעות פסיכיאטריות וקוגניטיביות, הימנע משימוש במטופלים עם רקע פסיכיאטרי”.
  4. המחברים של נייר העמדה מציינים שאסור שריכוז ה-THC יעלה מעל-10% במוצר הקנאביס וריכוז גבוה יותר נמצא כקשור לפסיכוזה והפרעות פסיכיאטריות אחרות. לטענתם, מדינות בארה”ב הברית המאשרות שימוש במוצרי הקנאביס אינן מגבילות את הריכוז בהם, כאשר לטענת המחברים בשוק קיימים מוצרים עם 70%-90% של THC.
  5. צריך לתעד את הרציונל לבחירה במוצרי הקנאביס לעומת טיפולים זמינים אחרים. בנוסף, מטופלים צריכים לקבל מידע על האינטראקציה של מוצרי הקנאביס עם של תרופות אחרות.
  6. המחברים של נייר העמדה מדגישים שנדרש מעקב צמוד ומתמשך כחלק מתהליך טיפולי נכון.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

וועדת ה-IASIC מעלה שאלות חשובות הקשורות לשימוש במוצרי הקנאביס, לרבות קביעות סטנדרטיזציה בתהליך רישום של מוצרי קנאביס למטופלים. ניכר שהנושא של בטיחות המטופל והמטפל חשובים למחברי נייר העמדה. יחד עם זאת, קשה להתעלם מהנוסח הלא מחמיא של נייר העמדה כלפי הטיפול במוצרי קנאביס. נוצר רושם שהמלצות הוועדה הם לא המלצות להמשך התהליך של הסדרת השימוש במוצרי הקנאביס ברפואה אלה קביעת עובדות שלקנאביס אין מקום בתהליך הטיפולי.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Standard of Care Considerations When Recommending Cannabis (Marijuana) as a Medicine. The International Academy on the Science and Impact of Cannabis-IASIC. Eric A. Voth, M.D. FACP Ken Finn, M.D. Catherine Antley, M.D. Elizabeth Stuyt, M.D. Roneet Lev, M.D.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן