Search
Close this search box.

הפרעות נפשיות לא קשורות למשך הטיפול בקנאביס רפואי בכאב כרוני

שיעור המאובחנים בכאב כרוני מכל הסיבות, נאמד בכ-33% מכלל אוכלוסית העולם. עם זאת, הסיבות (אטיולוגיות) להופעת כאב כרוני עדיין אינה ברורה מספיק בזמן הכתיבה של המחקר הזה. לעתים קרובות, יחד עם הכאב הכרוני מופיעות הפרעות נפשיות כמו דיכאון ו/או חרדה. טיפול במוצרי קנאביס בכאב הכרוני, נבדק גם מבחינת השפעתו על סימפטומים כמו דיכאון וחרדה. למרות זאת טרם ברור, מה הוא פרק הזמן המיטבי להתחיל טיפול בקנאביס בכאב כרוני וכמה זמן הטיפול צריך להימשך.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לבדוק את הקשר בין הטיפול במוצרי קנאביס רפואי בכאב כרוני והפרעות נפשיות כתלות במשך הטיפול.

מחקר זה בוצע בסגנון מחקר רטרוספיקטיבי, תצפיתי, אשר השתמש במאגר נתונים של מטופלים עם כאב כרוני שקיבלו טיפול במוצרי קנאביס רפואי.

המטופלים שנדגמו למחקר הזה, אובחנו בכאב כרוני של מעל שישה חודשים במרפאה בודדת בגרמניה; קיבלו טיפול במוצרי קנאביס; ונאספו מהם נתונים על הפרעות נפשיות בעזרת כלים מתוקפים.

סך הכל 47 מטופלים נבחרו למדגם הסופי, הגיל הממוצע שלהם היה 53 שנים ו-47% מתוכן היו נשים. משך הזמן הממוצע שמטופלים קיבלו טיפול במוצרי הקנאביס היה 456 יום.

עבור מרבית המטופלים, אבחנת הכאב העיקרית שלהם הייתה כאבי גב תחתון, משך הכאב הכרוני שלהם היה 5 שנים בממוצע מהאבחנה, ציוני המוגבלות והרווחה שלהם היו נמוכים והם דיווחו על דיכאון וחרדה ברמות בינוניות עד גבוהות.

החוקרים לא הצליחו להוכיח שונות במדדים הסוציו-מוגרפיים, מדדי הכאב, תפיסת המחלה או לפי רמות החרדה והדיכאון באמצעות חלוקה שעשו לטיפול קצר משנה לבין ארוך משנה במוצרי קנאביס.

במודל האנליטי של המחקר לא נמצא קשר בין משך הטיפול בקנאביס ורמת חרדה, סטרס או דיכאון. חשוב לציין שהחוקרים לא פירטו באילו מוצרי הקנאביס טופלו המטופלים.

החוקרים סיכמו שעדיין צריך לחקור ולנסות להבין מהו משך הטיפול האידיאלי בקנאביס במטופלי כאב כרוני.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי, טוען שלמרות שזה מחקר רטרוספקטיבי עם מדגם קטן יחסית, ניכר שבמחקרים האחרונים בתחום מתייחסים לא מעט להשפעה של הקנאביס על מדדי הרווחה (wellbeing) ואמנם לא מצאו במחקר זה מסקנות מרחיקות דרך, השאלה שעולה היא האם טיפול בקנאביס מרגע שהתחיל ממשיך להיות יעיל ובטוח לטווח זמן ארוך של טיפול.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Rometsch C, Ott S, Festl-Wietek T, Jurjut AM, Schlisio B, Zipfel S, Stengel A, Herrmann-Werner A. Mental disorders are no predictors to determine the duration of cannabis-based treatment for chronic pain. Frontiers. Psychiatry. 2023 Jan 6;13:1033020.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן