Search
Close this search box.

האם שינוי טמפרטורת האידוי משפיע על שונות הטיפול?

יעילות ובטיחות הטיפול בקנאביס רפואי תלויות במינון ובהרכב החומרים המרכיבים את תפרחת הקנביס, שאותם המטופלים מכניסים לגופם בתצורת מתן זו או אחרת. חומרים אלו נקראים Active Pharmaceutical Ingredients (APIs). הקנאביס הרפואי מכיל מאות מרכיבים, וכולל קנבינואידים, טרפנים ופלבנואידים – אשר בחלק גדול מהם ישנה הוכחה לפעילות ביולוגית ברצפטורים לקנביס. בנוסף, הקנביס מכיל חומרים שעוד לא זוהו. הרכב כלל החומרים משתנה בהתאם לצורת הצריכה שדרכה הם נכנסים לגוף המטופל. מסתבר שהרכב החומרים תלוי מאוד גם באופן עיבוד הקנביס ובקצב האידוי של בתהליך זה. חשוב להבין שבמרבית המאדים (וייפורייזרים) לצריכת קנאביס הקיימי בשוק, יש שליטה ידנית במעלות החימום, בדרך כלל בטווח של 140 ועד 230 מעלות צלזיוס. השליטה הזו נמצאת בידי המטופל, שעליו להחליט לפני כל שימוש, באיזו טמפרטורה להשתמש.

המחקר שאת תקצירו תקראו מיד, מבוסס על מידע מקורי וסקירת ספרות קיימת שנותחו במטרה להבין את השונות במרכיבי האדים בטמפרטורה מסוימת.

המחקר פורסם על ידי קבוצת החוקרים של חברת בזלת (חברת מוצרי קנאביס), בניהולה של ד”ר נועה רז, ובשיתוף פעולה עם פרופ’ אליעד דווידסון, מנהל מחלקת הטיפול בכאב בבית החולים הדסה עין כרם.

החוקרים מצאו שבמקרים רבים המידע על הקנביס, שמוצג למטפלים ולמטופלים, שגוי ומוטעה במיוחד, ונובע ממידע עמום על טמפרטורות הרתיחה של מרכיבי הקנאביס במהלך אידוי הקנאביס. החוקרים סברו שישנו צורך להבהיר את המידע הקיים עבור מטופלים ומטפלים בקנאביס רפואי ולכן פורסמה סקירת הספרות הזו.הנתונים התקבלו במחקרים שבוצעו באמצעות מאדה (וייפורייזר) מסוג יחיד בשם וולקנו (Volcano).
קצב ייצור האדים דווח במחקר זה כתלוי בלחץ האדים היחסי. נמצא גם שהטרפנים הנדיפים ביותר (monoterpenes) מתנדפים ראשונים ולכן, במהלך אידוי של קנאביס, הטרפנים נשאפים לפני הקנבינואידים. טבלה מס’ 3 במחקר מציגה רשימה מסודרת של טמפרטורות הרתיחה של שני הקנבינואידים העיקריים בלבד, THC ו-CBD ושל חלק מהטרפנים שמספקת מידע מסודר מהקיים בספרות.
לפי החוקרים, המונחים “צמח שלם” ו”פול ספקטרום” הינם מטעים היות והמוצרים הקיימים בשוק (ושמגיעים בסופו של דבר למטופלים) לא מייצגים את ההרכב שהיה קיים במוצר המקורי.

החוקרים סיכמו את תוצאות המחקר שלהם בכך שיש לשפר את הדיוק, ההדירות ואת ההרכב המועדף של הקנאביס הרפואי.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם:

זהו מחקר חשוב נוסף שמוסיף לידע שלנו על השונות הרבה שיש לא רק בין מוצרי הקנאביס השונים, אבל גם בתוך צורת צריכה אחת של אידוי במאייד מאושר אמ”ר שנחשב איכותי, יש שונות משמעותית בהרכב מרכיבי הקנאביס שהמטופלים שואפים, בתלות במידת הטמפרטורה שבוחרים כל אחד מהמטופלים. לעיתים אותם מטופלים בוחרים בטמפרטורות שונות ומגיעים להשפעות שונות. לפעמים לטובה, אך כנראה גם לפעמים לרעה, ובצורה זו בלתי ניתן לספק למטופלים טיפול אחיד ומדיד.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>>

Eyal AM, Berneman Zeitouni D, Tal D, Schlesinger D, Davidson EM, Raz N. Vapor Pressure, Vaping, and Corrections to Misconceptions Related to Medical Cannabis’ Active Pharmaceutical Ingredients’ Physical Properties and Compositions. Cannabis Cannabinoid Res. 2023;8(3):414–25.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן