Search
Close this search box.

האם קנאביס רפואי משפר את איכות החיים?

באוסטרליה, מטופלים שסובלים ממחלות כרוניות כמו עייפות כרונית, כאב כרוני או דיכאון וחרדה, אשר אינם מגיבים לטיפול קונבנציונלי – מקבלים הפנייה לטיפול בקנאביס רפואי. מצב זה הביא לעלייה משמעותית במספר מטופלי הקנאביס הרפואי, ביבשת האוסטרלית. במקביל, מצטברות בספרות עוד ועוד עדויות המדווחות על שיפור באיכות החיים של מטופלים בקנאביס רפואי, הסובלים ממחלות רבות.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סידני שבאוסטרליה החליטה לבחון את השינוי באיכות החיים של המטופלים בקנאביס רפואי. מחקר פרוספקטיבי נערך על מדגם גדול של 2,762 מטופלים, באמצעות שאלונים מדעיים מתוקפים. החוקרים פנו אל רופאים שמטפלים בקנאביס והללו הפנו את מטופליהם המתאימים להשתתף במחקר – מיד עם תחילת הטיפול. המטופלים  ענו על השאלון הראשון (בייסליין), שבועיים לאחר תחילת הטיפול (לאחר תקופת התאמה לטיפול), ובשאלוני מעקב לאחר 1, 2 ו-3 חודשים מתחילת הטיפול.

גילאי המטופלים במדגם היו נעו בין 18-97 שנים. רוב המדגם (כ-62%) היו נשים. האבחנה הכי שכיחה הייתה כאב כרוני (כמעט 70%), ולאחריה בסדר יורד: הפרעת שינה (כ-23%), חרדה (כ-22%) וחרדה משולב בדיכאון (11%).

בנקודת המעקב נמצא שיפור משמעותי באיכות החיים שנחשב גם שיפור מובהק סטטיסטי וגם הוגדר על ידי החוקרים כמובהק קלינית, שיפורים קליניים מובהקים נמצאו גם בטיפול בעייפות, בעוצמת הכאב ועבור מטופלים עם רמה ראשונית של חרדה בינונית או חמורה בלבד. אך לא נמצאה השפעה על הפרעות השינה.

לאחר 3 חודשים, נאסף מידע לגבי 1,655 מטופלים, כלומר: דרופאאוט משוער מהטיפול של כ-40%. החוקרים סיכמו את המחקר בכך שהם צפו בשיפור משמעותי וקליני במדדים רבים בחיי המטופלים לאחר 3 חודשי טיפול, ודיווחו שהם ממשיכים לאסוף נתונים למחקר במעקב של עד שנה וכי הם מקווים לפרסם את התוצאות ארוכות הזמן שלהם בעתיד.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם:

מדובר במחקר דרמטי, שיכול להוות תוספת משמעותית לגוף הידע בתחום המחקר הקליני בקנאביס רפואי. במיוחד בזכות גודל המדגם, שמונה כמעט 3,000 מטופלים. עם זאת, שני דברים מטרידים אותי, הראשון: בדיקת יעילות הטיפול (כל טיפול) ללא מעקב על בטיחותו (תופעות לוואי), לא מציעה לי תשובה מאוזנת. והדבר השני: כחוקר עולם הקנאביס, וכמי שמוביל את מחלקת המחקר והקליניקה בחברת סאיקי מדיקל, קיוויתי לקבל פירוט על צורות הצריכה של הקנביס (משאף/אידוי/עישון/שמן) ומידת השפעתן על התוצאות. מטופלים שנחשפים לכזה מחקר ישאלו את עצמם ‘לאיזו צורת מתן יש פוטנציאל גדול יותר לשפר את איכות החיים שלי וגם להיות יותר בטוחה עבורי?’ אמתין בסבלנות לסיום המחקר ולפרסום תוצאותיו המלאות, אולי התשובה המלאה תימצא שם. אני מבטיח לעדכן אתכם.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>>

Tait M-A, Costa DSJ, Campbell R, Norman R, Warne LN, Schug S, et al. Health-related quality of life in patients accessing medicinal cannabis in Australia: The QUEST initiative results of a 3-month follow-up observational study. PLoS One [Internet]. 2023;18(9):e0290549. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/37672515%0Ahttp://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=PMC10482296

2 תגובות

  1. בהחלט מחקר מעניין וגם אני מחכה לראות את תוצאות הניתוח הסופי, שאני מאמינה יכלול תופעות לואי ובתקווה ניתוח משני על פי סוג המוצר. יהיה מעניין לראות האם יש הבדל אפילו לפי סוג השמן (CBD:THC) וסוג הפרח, אם יהיו מספיק נתונים בכל קטגוריה שיאפשרו ניתוח משמעותי. דר׳ אורית הולצמן, אוסטרליה.

    1. תודה רבה על תגובתך בבלוג דר’ הולצמן.
      בהחלט לפי כמות המטופלים במחקר הזה, מידע נוסף כפי שציינת יסייע לנו להבין יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן