Search
Close this search box.

בטיחות ויעילות של קנאביס וטיפולים נוספים לפי דיווחים של מטופלים בארה”ב עם כאב כרוני לא סרטני

נכון לשנת 2019, 21% מהאמריקאים דווחו כמאובחנים בכאב כרוני שלא ממקור סרטני. באותה התקופה, הקווים המנחים הקליניים הפסיקו להמליץ על אופיאטים לטיפול בכאב כרוני. יש לציין שחלק מהמחקרים מדווחים כיום שכאב כרוני ממקור לא סרטני הינו האינדיקציה העיקרית למתן מוצרי קנאביס בארה”ב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את הבטיחות והיעילות של מוצרי קנאביס בהשוואה לאופיאטים ותרופות אנלגטיות שאינן אופיאטיות בקרב מטופלים עם כאב כרוני ממקור לא סרטני.

המחקר בוצע בסגנון של מחקר תצפיתי על ידי שליחת סקר למטופלים ב-36 מדינות בארה”ב.
סך הכל 1661 מטופלים שאובחנו בכאב כרוני ממקור לא סרטני, ענו על הסקר. מתוך סך המטופלים שנשלח להם הסקר, שיעור ההיענות היה 75%.

בסקר, המטופלים התבקשו להביע את דעתם בשאלות בנוגע לבטיחות וליעילות של תרופות מסוג: אופיאטים, תרופות אנלגטיות (נוגדות כאב) שאינן אופיאטיות, תרופות אנלגטיות ללא מרשם רופא (over the counter – OTC), מוצרי קנאביס, פרוצדורות רפואיות ופעולות מכוונות לשינוי אורח חיים (יוגה, מסאג’, וכדומה).

תוצאות המחקר הראו שכ-63% מהמטופלים דיווחו שפעולות מכוונות לשינוי אורח החיים הן הבטוחות ביותר. כ-49% מהמטופלים השיבו כי תרופות אנלגטיות ללא מרשם הן הבטוחות ביותר. מוצרי קנאביס דורגו במקום שלישי, עם כ-47% מהמטופלים שדיווחו שמוצרי קנאביס הן הטיפול הבטוח ביותר. את הציון הנמוך ביותר קיבלו התרופות האופיאטיות, עם כ-21% מהמטופלים אשר דירגו את התרופות האופיאטיות כטיפול הבטוח ביותר.

בנוסף, מטופלים נשאלו על היעילות של אותן הטיפולים שצוינו במחקר. נמצא שהשיעור הגבוה ביותר של מטופלים, כ-50% השיבו שפעולות מכוונות לשינוי אורח החיים, הן היעילות ביותר. לאחר מכן, כ-49% מהמטופלים השיבו כי תרופות אנלגטיות ללא מרשם הן היעילות ביותר. כ-47% מהמטופלים השיבו שמוצרי הקנאביס הם היעילים ביותר. אחוז זהה של המטופלים (כ-47%) ענו שתרופות אופיאטיות הן היעילות ביותר.

החוקרת סיכמה את ממצאי המחקר בכך שמטופלים תופסים את מוצרי הקנאביס כיעילים באותה מידה כמו תרופות אופיאטיות אך בטוחים יותר מהן. בנוסף, החוקרת הוסיפה שממצא זה יכול להסביר מדוע ישנן תוצאות רבות ממחקרים בהם מטופלים מחליפים את האופיאטים במרשם בטיפול בקנאביס (opioid sparing effect).

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

זהו סקר מאוד מעניין מאחר שהוא ממחיש מה היא דעת הקהל בנושא אפשרויות הטיפול הקיימות בכאב כרוני. מעניין לראות שדווקא טיפולים מכוונים לשינוי אורח החיים שלא “נקשרים” עם עולם הרפואה הקלאסי (טיפול תרופתי והתערבויות רפואיות) הם אלה שנחשבים בטוחים ויעילים בקרב מטופלים עם כאב כרוני ממקור לא סרטני. ובמיוחד, לפי ניסיון המטופלים שענו לסקר, אשר כנראה חוו תופעות לוואי מטיפול באופיאטים וניסו טיפול בקנאביס, הם מדווחים שפרופיל תופעות הלוואי של הקנאביס עדיף לתפיסתם.
עם זאת, חשוב להדגיש שעם ההטרוגניות (שונות) האדירה שיש במוצרי קנאביס (לעומת יציבות פרמקולוגית של אופיאטים), לא ברור, לאור התוצאות הללו, הם ניתן להשליך אותן על כלל סוגי ומוצרי הקנאביס שנמצאים בשוק.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

White SA, Bicket MC, McGinty EE. Perceived Safety and Effectiveness of Cannabis and Other Types of Pain Treatments Among Adults with Chronic Noncancer Pain in U.S. States with Medical Cannabis Programs. J Gen Intern Med. 2023 Aug;38(11):2633-2635.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן