Search
Close this search box.

איך הופכים את הטיפול בתמציות שמן קנאביס לאופטימלי? התשובה נעוצה כנראה בטרפנים

כמות המרשמים לקנאביס רפואי בישראל גודלת בצורה עקבית. עם זאת, לא מעט היבטים של הטיפול, כמו המינון המומלץ לאבחנה כזאת או אחרת, הדיוק בכמות הנצרכת, התאמת המינון לתפקוד היומי, עדיין לא מספיק ברורים.

מטרת הסקירה זו הייתה לבחון אתגרים של קנאביס הניתן בצורה של שמן, וניסיון למצוא פתרונות לאתגרים אלה. למרות שלעתים מתייחסים לחומרים פעילים בקנאביס המוצגים על ידי שני קנבינואידים בלבד THC (tetrahydrocannabinol) ו-CBD (cannabidiol), ישנם לפחות 100 סוגים שונים של טרפניםבצמח קנאביס, אשר יכולים להיות פעילים ביולוגית על גוף האדם ויכולים פוטנציאלית, לגרום להשפעה קלינית.

במחקר של חברת בזלת (בהובלת ד”ר נועה רז) בשיתוף עם פרופ’ אליעד דווידסון, החוקרים בחנו ריכוז טרפנים של 12 סוגי שמנים מול 19 סוגי תפרחות של קנאביס רפואי שמשווקות על ידי חברת בזלת בישראל. החוקרים דיווחו שהם מצאו שבתהליך יצירת התמציות מתפרחות הקנאביס והפיכתן לשמן, כ-90% מהמונוטרפנים והמונוטרפנואידים מתאדים. לכן, החוקרים טוענים שלגבי כלל שמני הקנאביס שנמכרים, לא ניתן להשתמש במונח “פול ספקטרום” כי בתהליך היצירה שלהם, נפגעים היחסים הטבעיים שקיימים בתוך הצמח. הפיתרון שהם מציעים הוא להוסיף חיצונית טרפנים שנפגעו לתוך השמן כדי להפוך אותו כמה שיותר דומה למצבו המקורי מבחינת יחסי המרכיבים ויש להם היום מוצרים כאלו שמשווקים בשוק.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
על אף שהראיתי הראה במאמר שלי “Prolonged Medical Cannabis Treatment is Associated With Quality of Life Improvement and Reduction of Analgesic Medication Consumption in Chronic Pain Patients” את החשיבות הקלינית הפוטנציאלית של טרפנים, ובמיוחד של טרפן בשם אלפא פינן, בשיפור איכות החיים של הסובלים מכאב כרוני, אני עדיין לא בטוח שקיימת הוכחה קלינית חותכת לכך שטרפנים משפיעים מבחינה קלינית.
בנוסף, היות שהמאמר מתייחס לשמנים, חסרה הוכחה מאוד חשובה: שטרפנים שניתנים בשמן נספגים למחזור הדם דרך המערכת העיכול מה שיכול לפגוע ברמת זמינות הביולוגית שלהם.
חשוב להבין שעד היום, למרות השימוש הרווח בקנאביס, טרם פורסם מחקר שבדק או הראה שטרפנים מגיעים למחזור הדם לאחר בליעת או שאיפת אדי קנאביס. מחקר שכזה, יוכל בעתיד לספק הסברים רבים לכל תחום המחקר והטיפול בקנאביס.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Raz, N., Eyal, A. M., & Davidson, E. M. (2022). Optimal treatment with cannabis extracts formulations is gained via knowledge of their terpene content and via enrichment with specifically selected monoterpenes and monoterpenoids. Molecules, 27(20), 6920.‏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן