Search
Close this search box.

שילוב בין תרופות אופיאטיות וקנבינואידים לטיפול בכאב כרוני כתוצאה מאוסטאוארטריטיס בברכיים

ישנה השערה רפואית ומדעית שישנו קשר סינרגטי (שיתוף פעולה בין שתי תרופות מביא להשפעה חזקה יותר יחד מאשר כל אחת בנפרד) בהשפעה על הפחתת הכאב, כאשר משלבים אופיאטים וקנבינואידים. עד היום, לא נערך מחקר שבדק את ההשערה הזו בקרב מטופלים עם כאב כרוני.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את ההשפעה האנלגטית (הפחתת עוצמת הכאב) המשולבת של אופיאט בבליעה (הידרומורפון) ושל THC סינטטי (דרונבינול) בבליעה גם כן. בנוסף, החוקרים ניסו לבדוק את ההשפעה על התפקוד הפיזי והקוגניטיבי ומדדי פוטנציאל לשימוש לרעה בקרב מטופלים עם אוסטאוארטריטיס בברכיים (מחלת מפרקים שמתבטאת בשחיקת הסחוס, לרוב בגיל מבוגר. מחלה שמלווה בכאב ובהגבלה בתנועה).

המחקר בוצע בסגנון של השוואה בין מטופל לעצמו, סמיות כפולה, הקצאה רנדומלית וזרוע של פלצבו להשוואה.

במחקר הורשו להשתתף רק מטופלים שסבלו מכאב לפני תחילת הטיפול, ברמה של 4 ומעלה, בסקאלה של 0-10. בסך הכול, המחקר כלל 37 מטופלים, מתוכם 65% נשים, בגיל ממוצע של 62 שנים, אשר אובחנו עם אוסטאורטיריטיס בברכיים וקיבלו את הטיפולים הבאים בסדר שונה, רנדומלית  במרחק של 7 ימים ומעלה בין טיפול לטיפול:

  1. שילוב פלצבו עם פלצבו
  2. שילוב הידרומורפון (4 מ”ג) עם פלצבו
  3. שילוב דרונבינול (10 מ”ג) עם פלצבו
  4. שילוב של הידרומורפון (4 מ”ג) עם דרונבינול (10 מ”ג)

המדדים שנבדקו במחקר כללו: כאב קליני וכאב ניסיוני (מדדי כאב שגורמים למטופל ובודקים סבילות לדוגמה), תפקוד פיזי וקוגניטיבי, השפעות סובייקטיביות של הטיפול, פוטנציאל לשימוש לרעה בטיפול, בטיחות הטיפול (על ידי תופעות לוואי) ופרמקוקינטיקה (רמות בדם).

בכל הזרועות עם טיפול תרופתי נמצאה השפעה משמעותית מבחינה סטטיסטית של הפחתת עוצמת הכאב. בנוסף, נמצאה הגברה מועטה בהפחתת הכאב של הידרומורפון על ידי דרונבינול בכאב ניסיוני בלבד ולא במדדים של כאב קליני.

למרות שרמות הדיווח על פוטנציאל השימוש לרעה שטמון בשילוב של הידרומורפון ודרונבינול; כאשר ניתן לבד – דרונבינול לא גרם לעלייה שכזו.

לא היו דיווחים על תופעות לוואי חמורות במהלך המחקר. באופן כללי, השילוב של הידרומורפון ודרונבינול גרם ליותר תופעות לוואי, מאשר בשאר הזרועות.

רק הזרוע של הידרומורפון עם פלצבו גרמה לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.

בבדיקות הדם לפרמקוקינטיקה לא נמצא שהשילוב בין התרופות גרם לשינויים ברמות בדם של אף אחד ממדדי הפרמקוקינטיקה של אף אחד מהתרופות. עם זאת, השילוב גרם לכך שהמטבוליטים של התרופות הגיעו לרמה גבוהה יותר בדם מהר יותר כאשר ניתנו יחד.

החוקרים סיכמו את ממצאי המחקר בכך שבהתאמה לממצאי מחקרים קודמים על נבדקים בריאים, נמצא שהשילוב בין הידרומורפון ודרונבינול במינונים הנ”ל, מספק תועלת מינימלית להפחתת עוצמת הכאב ולשיפור התפקוד בקרב מטופלים עם אוסטאוארטריטיס בברכיים.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

זהו מחקר חשוב מאוד, שתורם לקיום דיון משמעותי בין רופאים בקליניקה ובעולם המחקר, באשר להשפעות החיוביות והשליליות שנובעות משילוב אופיאטים עם קנבינואידים, לטיפול בכאב כרוני. זה מחקר ברמה גבוהה מאוד שמספק מידע רב למטופלים ולעוסקים בתחום.
בסיכומו של עניין, המחקר מצא שיש שיפור קל בזכות השילוב בין התרופות (לחלוטין לא משמעותי קלינית), אך כן נמצא ששילוב שכזה גורם לעלייה בדיווח תופעות לוואי.

המסקנה שלי מהמאמר היא שהשילוב של תרופות אלו לא נמצא כמומלץ לטיפול בכאב כרוני שנבדק במחקר זה.

עם זאת, הידרומורפון – למרות שנמצא בשימוש רב במחקרים, כמעט לא נמצא בשימוש קליני, במיוחד בישראל, וגם דרונבינול כמעט ולא נמצא בשימוש בעולם ולא מאושר לשימוש בישראל.

יכול להיות ששימוש באותו מחקר, בקנאביס בשאיפה (ולא רק THC בבליעה), יחד עם אופיאט אחר, אשר נמצא בשימוש קליני נרחב יותר, יכול היה להשיג תוצאות משמעותיות יותר שהיו מביאות למסקנות אחרות.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

Campbell CM, Mun CJ, Hamilton KR, Bergeria CL, Huhn AS, Speed TJ, et al. Within-subject, double-blind, randomized, placebo-controlled evaluation of combining the cannabinoid dronabinol and the opioid hydromorphone in adults with chronic pain.. 2023;48(11):1630–8.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן