Search
Close this search box.

קנביס רפואי ופיברומיאלגיה: דיווח של מטופלי פיברומיאלגיה על ההשפעות של הקנאביס הרפואי

תסמונת הפיברומיאלגיה (דאבת שרירים) שממנה סובלות בעיקר נשים, אינה מאושרת בנוהל 106 של היחידה לקנאביס רפואי לטיפול בקנאביס רפואי. עם זאת, מספר המטופלים בקנאביס רפואי בתסמונת זו עולה בצורה משמעותית עם השנים, גם בקרב גברים, מסיבות שונות. בעבר לא נערכו מחקרים על השפעת הקנאביס על תסמונת זו.

מטרת המחקר המתואר במאמר, שפרסמו חוקרים מקנדה, הייתה לעקוב אחר השפעת הטיפול בקנאביס רפואי, ברישיון בקנדה, על מדדים שונים. הנתונים למחקר נאספו בצורה רטרוספקטיבית (מנתונים קיימים שלא הייתה כוונה מראש להשתמש בהם למחקר). נתוני מטופלים שהסיבה העיקרית שלהם לטיפול בקנאביס הייתה פיברומיאלגיה ושהיה להם מידע מתועד, אחד לפחות, על ביקור מעקב בין השנים 2017 ו-2021. המידע כלל ציוני שאלונים מתוקפים לאיכות חיים, (PHQ-9) חרדה (GAD-7) ודיווח סובייקטיבי על חומרת המחלה.

במחקר זה נבדק הדיווח על מדדי התוצאות הללו, תוך השוואה בין המצב לפני תחילת הטיפול בקנאביס ובנקודת המעקב. השינויים נבדקו גם באופן כללי וגם בחלוקה לתת-קבוצות. לכ-446 מטופלות היה מידע מהמעקב על איכות החיים ובמדד זה נמצא שיפור מובהק סטטיסטית של כ-27%. לכ-593 היה מידע מהמעקב על חומרת החרדה, ובמדד זה נמצא שיפור מובהק סטטיסטית של 22%. לכ-805 מטופלים היה מידע לגבי רמת החומרה הסובייקטיבית של המחלה במעקב וגם במדד זה נמצא שיפור מובהק סטטיסטית של כ-75%.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם:

בהחלט אחד המחקרים על ההשפעה של הטיפול בקנאביס רפואי על פיברומיאלגיה שהכי מרשים מבחינת מס’ הנבדקים (805 מטופלות ומטופלים באחת מהשאלות). עם זאת, יש לקחת בחשבון שלתוצאות מחקר רטרוספקטיבי יש לא מעט הטיות מחקריות, מהסיבה הפשוטה שמראש לא הייתה כוונה להשתמש במידע למטרות מחקר, אלא רק כחלק מאיסוף מידע שיגרתי.

אבל בסיכומו של עניין, בעיני מה שחשוב זה שהמטופלות שדיווחו על נתונים אלו הרגישו שמצבן השתפר  בצורה סובייקטיבית, וזה משמח אותי מאוד ומשאיר פתח לתקווה לאישור התסמונת כהתוויה בפני עצמה לקנביס רפואי גם בישראל.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>>

Vaillancourt, R., Bhojak, B., Sterling, S., Cameron, J. D., & Chan, C. Self-Reported Effects of Medical Cannabis on Illness Severity, Depression and Anxiety in Fibromyalgia Patients: A Large Retrospective Case Series.

2 תגובות

  1. שוקי תודה על עוד מחקר בנושא פיברומיאלגיה וקנביס.
    כבר שנים שיודעים, בישראל ובעולם המערבי, שקנביס הוא הטיפול הנכון ביותר לפיברומיאלגיה – ביחס לתרופות המרשם שניתנות למתמודדים.ות עם המחלה.
    כבר שנים שאיגוד הראומטולוגים מונע את הכנסת הפיברומיאלגיה להתוויות הקנביס וזאת למרות המחקרים בנושא, הדיווחים של המטופלים.ות וכמות המטופלים.ות בעלי רשיון לקנביס.

    נשמח מאוד אם אתם, סייקי, תרצו לתת יד ולעזור בנושא מול איגוד הראומטולוגים שמונע את הכנסת פיברומיאלגיה להתוויות הקנביס בישראל.

    1. היי נטע, ותןדה על תגובתך בבלוג,
      אני באופן אישי לא רואה סיבה שפיברומיאלגיה לא תיכנס לרשימת ההתוויות המאושרות לטיפול בקנאביס רפואי בישראל וישנם כבר מספיק מחקרים לתמוך בכך באותה רמה וכמות המחקרים שכבר אושרו כהתוויות רשומות בנוהל 106 של היק”ר.

      אם יש לך דרך לקדם את הנושא, אוכל בשמחה לתמוך במה שאוכל באופן אישי כי אני חושב שיש לטיפול זה אפשרות לשפר את החיים של לא מעט מטופלות ומטופלים בפיברומיאלגיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן