Search
Close this search box.

קנאביס רפואי ופיברומיאלגיה: ניסוי על שימוש בקנאביס רפואי בטיפול בכאב נוציפלסטי

קיימים ארבעה סוגי כאב עיקריים (פרט לכאב סרטני): נוציצפטיבי, עצבי (נוירופטי), דלקתי ונוציפלסטי. כאב נוציצפטיבי נגרם כתוצאה מנזק ישיר לרקמה או איבר, כאב עצבי נוצר כתוצאה מפגיעה או ממחלה של עצבים תחושתיים, כאב דלקתי נגרם כתוצאה מדלקת אקוטית או כרונית ברקמה וכאב נוציפלסטי נגרם כתוצאה מהאותות המתקבלים ממערכת העצבים ללא סיבה ברורה. דוגמה טובה לכאב נוציפלסטי, היא פיברומיאלגיה (דאבת השרירים). כאב נוציפלסטי, מוגדר ככאב כרוני, מפושט, מלווה בסימפטומים של פגיעה במערכת עצבים מרכזית, כגון פגיעה קוגניטיבית, עייפות והפרעות שינה.

המטרה של הסקירה הספרותית הזאת הייתה לבחון את יעילות ובטיחות השימוש בקנאביס רפואי לטיפול בכאב נוציפלסטי והסימפטומים הנלווים אליו.

הסקירה כללה תשעה מחקרים:
– ארבעה מחקרים היו ניסויים מבוקרים עם הקצאה אקראית שנעשו במדגמים קטנים (18-40 מטופלים במדגם). שניים מהם נערכו על נבילון (THC סינתטי), אחד על שאיפה בודדת של שלוש תפרחות של קנאביס עם ריכוז שונה של THC ו-CBD ואחד על מתן תת-לשוני (אוראלי) של שמן קנאביס עשיר ב-THC.
– שלושה מחקרים כללו מעקבי “עולם אמיתי”, כלומר תצפיתיים ופרוספקטיביים. אחד מהם נערך על קנאביס בעישון/אידוי, אחד על נבילון (Nabilone), ואחד על עישון/אידוי/שמן.
– שני המחקרים הנוספים היו מחקרי חתך או סקרים בתחום. באחד מהם מרבית המשתתפים צרכו קנאביס בעישון ובשני נעשה שימוש רק במוצרי  CBD.

בשני המחקרים שנערכו על נבילון, שבאחד מהם נבדקה ההשפעה על השינה ולא על עוצמת הכאב, מצאו עדיפות לנבילון לעומת הפלצבו, אבל לא נרשמה יעילות שעוברת את הטווח הקליני – כלומר, היו רק הבדלים סטטיסטיים. בנוסף היו יותר תופעות לוואי לאחר שימוש בנבילון לעומת הפלצבו.
במחקר שבדק שאיפה בודדת מול פלצבו, הראו שבאופן כללי אין הבדל בין אף אחד מסוגי הקנאביס שנבדקו לעומת הפלצבו ברמות הכאב אל מול נקודת ההתחלה של הטיפול. אבל נבדקו מדדים פסיכופיזיים של Quantitative sensory tests (QST) ומצאו בהם שקנאביס עשיר ב-THC  העלה משמעותית את סיפי הכאב הקשורים ללחץ מכאני על אזור הגירוי.
המחקרים הפרוספקטיביים, לעומת זאת, הראו תוצאות טובות בהרבה – זה יכול לנבוע מהצורך בהתאמת הטיפול לפני שרואים השפעה, או מסיבות שונות בטיפול ארוך טווח.

במקרים בהם הטיפולים המקובלים בפיברומיאלגיה נכשלים, החוקרים ממליצים לשקול ניסיון פרטני קליני בקנבינואידים.

החוקרים המליצו להימנע מהתחלת הטיפול בקנאביס רפואי בקרב מטופלות בהריון, מטופלים מתחת לגיל 25, מטופלים עם הפרעות פסיכיאטריות או בהינתן עדויות לגבי היסטוריה של התמכרות.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, מסכם:
תסמונת הפיברומיאלגיה היא תחום מאוד שנוי במחלוקת בעולם הרפואה, בו מרבית הרופאים רגילים לאבחן מחלות כאשר יש תוצאת בדיקת דם או רקמה דפיניטיבית. לא כך המצב בפיברומיאלגיה, אשר מאובחנת ברוב המקרים על דרך השלילה, רק כאשר הוכח שאין כל הסבר אחר לתלונות המטופלת, רק אז היא תוכל לקבל את תווית האבחנה של פיברומיאלגיה. אי לכך, פיברומיאלגיה אינה אבחנה מאושרת לקבלת טיפול בקנאביס רפואי בישראל ורוב המטופלות לא אושר עבורם רישיון אלא אם כן הן סבלו מאבחנת כאב אחרת שכן מאושרת במקביל.

זהו מחקר סקירה חשוב מאוד כי הוא נותן לנו תמונה כללית על העדויות הקיימות לטובה או לרעה על הטיפול בפיברומיאלגיה באמצעות קנאביס רפואי והעדויות במרביתם חיוביות.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Kim ES, Kang C. Consider cannabinoids as an individual therapeutic trial in nociplastic pain. Drugs & Therapy Perspectives [Internet]. 2022;1–7. Available from: https://doi.org/10.1007/s40267-022-00954-2

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן