Search
Close this search box.

קנאביס רפואי ומיגרנה: הערכת תוצאות קליניות בחולים בבריטניה הסובלים מהפרעות של כאבי ראש

מיגרנה (Migraine), זאת המחלה השנייה בשכיחותה מסך המחלות הנוירולוגיות באנגליה. ארגון הבריאות העולמי מגדיר מיגרנה כבין עשר המחלות השכיחות הגורמות לפגיעה בתפקוד. טיפול תרופתי במיגרנה כולל את הטיפול התרופתי בעת התקף והטיפול המניעתי לטווח ארוך, ללא קשר לתזמון להתקף עצמו. יחד עם זאת, לטיפול המניעתי יש לעיתים תופעות לוואי אשר גורמות להפסקתו. בעבר בוצעו מחקרים אשר הראו פוטנציאל שלקנאביס יש פוטנציאל לספק הקלה בכאבי ראש.

המאמר הנוכחי הינו המאמר הנוסף מסדרת הרג’יסטרי של קנאביס רפואי מבריטניה (UK), הפעם על מטופלים עם אבחנה של כאבי ראש. מדובר במחקר תצפיתי ורטרוספקטיבי. למחקר נבחרו 97 מטופלים מעל גיל 18 אשר טופלו במוצרי קנאביס בהתוויה של כאב ראש. המטופלים ענו על השאלונים במהלך הטיפול במוצרי קנאביס, לפני תחילת הטפול ובנקודות מעקב של חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים לאחר תחילת הטיפול. בנוסף על השאלונים הרגילים של הרג’יסטרי של רמות חרדה, איכות חיים ואיכות שינה, מטופלים נשאלו בשני שאלונים על כאבי ראש:HIT שהוא שאלון להשפעת כאבי הראש על איכות החיים ו-MIDAS שהוא שאלון של מוגבלות ממיגרנה בחיי היומיום.

הגיל הממוצע של המטופלים היה 38 שנים, 73% מתוכם היו משתמשים פעילים בקנאביס או השתמשו בעבר, ו-43% מכלל המטופלים השתמשו בקנאביס על בסיס יומי. 53% מהמטופלים קיבלו קנאביס בצורת תפרחת ושמן, כאשר 26% מהמטופלים קיבלו קנאביס בצורת תפרחת בלבד.

מתוך 97 מטופלים ענו על השאלונים לאחר חודש של טיפול – 81 מטופלים, לאחר שלושה חודשים של טיפול – 63 מטופלים ולאחר שישה חודשים – 35 מטופלים. בתוצאות המחקר, החוקרים דיווחו על ירידה מובהקת בניקוד של שאלון HIT ושאלון MIDAS ביחס לנתוני הבסיס, לאורך כל תקופת המעקב.

סה”כ 17 (18%) מהמטופלים דיווחו על 113 תופעות לוואי, כאשר 11% מכלל תופעות הלוואי סווגו על ידי החוקרים כחמורות. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו: יובש בפה (11%), כאב ראש (11%), עייפות (8%) והפרעה בריכוז (8%).

החוקרים סיכמו שטיפול במוצרי הקנאביס במטופלים עם כאבי ראש יכול לשפר את תוצאות המדדים הבודקים את טיב הטיפול בכאבי ראש.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
תוצאות באמת מעניינות אבל חבל שהם לא חיכו שיגדל המדגם במעקבים לפני ניתוח התוצאות והפרסום. כמו תמיד, החיסרון של הרג’יסטרי הזה הוא שמעט מהמטופלים ממשיכים לענות על שאלוני המעקב ורק 34 (35%, כלומר 65% דרופאאוט) מטופלים דיווחו על השפעת הטיפול אחרי חצי שנה.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Nicholas M, Erridge S, Bapir L, Pillai M, Dalavaye N, Holvey C, Coomber R, Rucker JJ, Weatherall MW, Sodergren MH. UK medical cannabis registry: assessment of clinical outcomes in patients with headache disorders. Expert Rev Neurother. 2023 Jan;23(1):85-96.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן