Search
Close this search box.

קנאביס רפואי ומחלות מעי דלקתיות: דפוסי שימוש בקנאביס רפואי ותופעות לוואי במטופלי IBD

שכיחות מחלות מעי דלקתיות (IBD) בארצות הברית (ארה”ב) מוערכת בקרב 1.6-3.1 אמריקאים. ישנו קושי משמעותי בטיפול ב-IBD בשל עד 30% של אי תגובה לטיפולים הקיימים. היות ובמן כתיבת המאמר 37 מדינות בארה”ב אישרו טיפול בקנאביס רפואי, חוסר תגובה לטיפולים ל-IBD מוביל לשימוש בקנאביס. למרות העלייה המתמידה בשיעור השימוש בקנאביס רפואי, ישנם יחסית מעט מחקרים אשר בדקו את דפוסי השימוש בקנאביס רפואי ואת תופעות הלוואי המדווחות על ידי מטופלי IBD אשר עושים בו שימוש.

מחקר זה עוסק בדפוסי שימוש בקנאביס רפואי ובשיעור תופעות הלוואי בקרב מטופלי מחלות מעי דלקתיות (IBD).
בסקר שנערך במרפאות קנאביס רפואי במינסוטה ובניו יורק שבארצות הברית השתתפו 236 מטופלי IBD. מטופלים ענו על שאלות הסקר באופן אנונימי. רבים מהם טופלו בטיפול ביולוגי במקביל (61%). כ-50% מהמטופלים דיווחו על השימוש בקנאביס רפואי לפחות פעם אחת בשבוע. רוב המטופלים (87.5%) צרכו קנאביס עשיר ב-THC ובעיקר באמצעות עטי אידוי (78.6%) – האידוי הוא של תמציות שמן קנאביס כנראה כי אין במדינות הללו אישור למכור תפרחות.

המטופלים במחקר דיווחו רטרוספקטיבית על שיעור נמוך יותר של ביקורים בחדר המיון (מלר”ד) ב-12 החודשים האחרונים, מאשר לפני הטיפול בקנאביס (35.2% לעומת 41.5%).

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, טוען שייתכן שהסיבה לכך היא שהקנאביס מקל על הסימפטומים וממסך את החמרת המחלה, אבל כידוע, קנאביס באופן כללי, ושמן עשיר ב-CBD בפרט, אינו משנה את מהלך המחלה מבחינה דלקתית.
במחקר זה 11% מהמטופלים דיווחו שמאז תחילת הטיפול בקנאביס, הם שוכחים לעיתים לקחת את התרופות ל-IBD. הסקר גם הכיל שאלות לגבי זליגה של הקנאביס לציבור הרחב (שאלה פחות אופיינית לשאול במחקרים כאלו בשל האספקט החוקי של העניין). בתשובה לשאלות אלו, מעט מהמשתתפים דיווחו שהם מוכרים או חולקים את הקנאביס שלהם עם אחרים.

כ-20% מהמשתתפים דיווחו על תופעות לוואי, השכיחות שביניהן היו תחושת אופוריה (75.4%), עייפות (4.2%), פגיעה בזיכרון (4.2%) ויובש בפה או בעיניים (3.4%).
ד”ר אבירם גם מציין שמעניין ש-75.4% מהמטופלים דיווחו שהם חווים תחושת אופוריה, אבל שמשום מה, החוקרים החריגו את הדיווח על תחושת אופוריה כאילו שהיא איננה תופעת לוואי ומוסיף שאילולא כך, שיעור תופעות הלוואי הכללי שהיה נמדד במחקר כנראה היה עולה ל-80% או יותר.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Greywoode, R., Cunningham, C., Hollins, M., & Aroniadis, O. (2022). Medical Cannabis Use Patterns and Adverse Effects in Inflammatory Bowel Disease. Journal of Clinical Gastroenterology, 10-1097.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן