Search
Close this search box.

קנאביס רפואי וכאבי גב תחתון: השוואה בין טיפולי קנאביס במתן תת-לשוני (שמן) ובשאיפה

מחקר תצפית פתוח במודל של cross-over שמשווה בין ההשפעה של מתן קנאביס בשאיפה (עשיר ב-THC) לבין מתן קנאביס בשמן (עשיר ב-CBD) בקרב 24 מטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון בשילוב עם כאבים עצביים (spinal stenosis or herniated disc). המחקר ארך 24 חודשים בסה”כ באופן הבא: חודש washout למטופלים עם רישיון קודם לקנאביס, טיפול בן 10 חודשים בשמן קנאביס עשיר ב-CBD, חודש washout נוסף, ולבסוף טיפול בן 12 חודשים בקנאביס עשיר ב-THC בעישון.

ממצאי המחקר מראים שבתקופה שבה קיבלו שמן עשיר ב-CBD, עוצמת הכאב של המטופלים ירדה אך בצורה לא משמעותית (ירידה של 12.3%-0.84% בסולם 0-10) ולאחר שעברו לקנאביס עשיר ב-THC בשאיפה, חלה ירידה הרבה יותר משמעותית בעוצמת הכאב של 3.07 נקודות.
100% מחברי המדגם דיווחו על תופעת לוואי של עיניים אדומות. באופן מעניין, טוען ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, דווקא בתקופה הראשונית של הטיפול באמצעות השמן, דווחו תופעות לוואי של בחילה, סחרחורת ועייפות. בתקופת השנייה של הטיפול באמצעות העישון, דווח רק על צריבה בגרון. בשני השלבים המטופלים דיווחו על תחושת נמנום.

המסקנה של ד”ר אבירם מהמחקר הזה היא ששמן קנאביס, ובעיקר שמן עשיר ב-CBD, אינו יעיל מבחינה קלינית לטיפול בכאב כרוני. לכן, לטענתו, הגיע הזמן לשנות את ההנחיות הקליניות הרבות שפורסמו בשנים האחרונות שקוראות לטפל בכאב כרוני באמצעות שמן CBD לאור הממצאים שעולים בספרות.

היות שלא דווחו תופעות לוואי בקרב קבוצת המטופלים שצרכה קנאביס עשיר ב-THC בעישון, ד”ר אבירם תוהה האם לפני השתתפותם במחקר המטופלים הללו היו בעלי רישיון לצריכת קנאביס בעישון ולכן הם עמידים לטיפול. אם כן, הוא טוען, זה מהווה עיוות בתוצאות המחקר.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Robinson D, Ritter S, Yassin M. Comparing Sublingual and Inhaled Cannabis Therapies for Low Back Pain: An Observational Open-Label Study. Rambam Maimonides Med J. 2022;13(4):1–12.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן