Search
Close this search box.

ניתוח תוצאות מחקר קליני על השפעת מוצרים מבוססי קנאביס, בקרב מטופלים על הספקטרום האוטיסטי

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD) היא הפרעה התפתחותית עצבית המאופיינת בדפוסי התנהגות לא תקינים החוזרים על עצמם. נכון לעת כתיבת המחקר הזה, לא נמצא טיפול פרמקולוגי מוכח לטיפול בסימפטומים העומדים בבסיס של ASD. מוצרים מבוססי קנאביס (CBMP) נבחנו בעבר כבעלי יכולות להשפיע על חלק מהסימפטומים של ASD.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לבחון את הקשר בין מדדי איכות חיים לבין שיעור תופעות הלוואי מהטיפול ב-CBMP בקרב מטופלים עם ASD.

מחקר זה בוצע בסגנון רטרוספקטיבי, תצפיתי על מאגר נתונים (UK medical cannabis registry) של מטופלים מאנגליה.

.למחקר גויסו 74 מטופלים, אשר קיבלו טיפול ב-CBMP ל-ASD כהתוויה העיקרית שלהם. המחקר כלל רק מטופלים שטופלו במשך תקופה של מעל לחודש וערך מעקב במשך 6 חודשים, לפני תחילת הטיפול ובנקודות מעקב של חודש, שלושה חודשים וחצי שנה. הגיל הממוצע של המטופלים היה 33 שנים. סך הכל 53 (72%) מהמטופלים היו גברים. כ-68% מהמטופלים השתמשו קבוע בקנאביס עוד לפני שגויסו למחקר. כ-48% מהמטופלים קיבלו מרשם ל-CBMP בצורה של תפרחת בלבד, 22% מהמטופלים קיבלו CBMP בבליעה ו-30% מהמטופלים קיבלו טיפול משולב (CBMP בתפרחת ובבליעה).
אין מידע על המטופלים שנטשו את הטיפול באמצע מפני שסבלו מתופעות לוואי או מסיבות אחרות.

נמצא שיפור מובהק באיכות החיים ובאיכות השינה בכל נקודות המעקב. שיפור ברמת החרדה נצפה בנקודות המעקב לאחר חודש ולאחר שלושה חודשים מתחילת הטיפול.  ,
סך הכל 14 (19%) מהמטופלים דיווחו על 180 תופעות לוואי (41 (55%) מתופעות הלוואי דווחו כתופעות לוואי חמורות).
מסקנת החוקרים מתוצאות המחקר היא שעל אף התוצאות המבטיחות, בשל אופן התכנון של המחקר, נדרשים עוד מחקרים קליניים רנדומליים בנושא.

לפי ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, מחקר מסוג זה הוא חשוב מאוד בכדי להבין את ההשפעה של הטיפול בקנאביס על מטופלים המאובחנים ב-ASD. עם זאת, צריך להבין שללא מידע על סוג הקנאביס ואילו חומרים הוא מכיל, האם הוא עשיר ב-THC או ב-CBD, אין יכולת להמליץ למטופלים על מוצר ספציפי כדי לשחזר את תוצאות המחקר הזה. בנוסף, לגבי איכות השינה, נעשה שימוש בכלי לא מתוקף לאוכלוסייה של מטופלים עם ASD ולכן קשה להסיק מסקנות מרחיקות לכת מתוצאות המחקר לצערנו.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Erridge, S., Kerr-Gaffney, J., Holvey, C., Coomber, R., Barros, D. A. R., Bhoskar, U., … & Rucker, J. J. (2022). Clinical outcome analysis of patients with autism spectrum disorder: analysis from the UK Medical Cannabis Registry. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 12, 20451253221116240.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן