Search
Close this search box.

סרטן וקנאביס רפואי: הערכת יעילות הטיפול בקנביס בחולי סרטן קשישים ודפוסי השימוש בו

עם הזדקנות האוכלוסייה, ישנה עליה בשיעור אבחנות חדשות של מקרי סרטן בקרב אוכלוסייה המבוגרת. בארה”ב כ-60% מהאבחנות החדשות של סרטן, הן באוכלוסייה של בני 65 ומעלה. יחד עם זאת, בארה”ב שיעור התמותה הקשור למחלת הסרטן ירד בין השנים 2007 ו-2016. על סמך הנתונים האלו ניתן להניח שיגבר השימוש בתרופות אשר מטפלות בסימפטומים הקשורים לסרטן, לרבות כאב, פגיעה בשינה, ירידה בתאבון, ובחילות. לעיתים קנאביס רפואי ניתן כטיפול נוסף בסימפטומים האלה. נכון להיום, אין מספיק מחקרים אשר בדקו את יעילות ובטיחות השימוש בקנאביס רפואי בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לבחון את יעילות הטיפול בקנאביס רפואי לטיפול בסימפטומים של מחלת סרטן בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

מחקר זה בוצע בסגנון תצפיתי, רטרוספקטיבי, ובוצע על סמך נתונים מתוך מרכז רפואי יחיד. מתוך מאגר הנתונים של המרכז הרפואי נבדקו כל המטופלים אשר היו מעל גיל 65, וטופלו במחלה אונקולוגית ובמקביל טופלו בקנאביס רפואי.

סך הכל נתונים מ-83 מטופלים נמצאו מתאימים למחקר. כ-83% מהמטופלים קיבלו טיפול בקנאביס בהתוויה של כאב. טיפול בצורת מתן של שמן קנאביס היה השכיח ביותר, כאשר כ-35% מהמטופלים קיבלו טיפול בשמן בלבד. כ-33% מהמרשמים לקנאביס היו מרשמים לקנאביס מאוזן, כלומר יחס דומה בין ריכוזי ה-THC וה-CBD וכ-35% מהמרשמים לקנאביס היו מרשמים לקנאביס עשיר ב-THC. עוצמת הכאב, בחילות, רמת התאבון ורמת החרדה נמדדו בעזרת שאלונים.

לא נמצא שיפור מובהק באף אחד ממדדי התוצאה אשר נמדדו במחקר. יחד עם זאת, החוקרים ציינו שנצפתה מגמת שיפור בהפחתת עוצמת הכאב, הבחילות, הפגיעה בשינה וברמת החרדה.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, טוען ששמן קנאביס לא הראה יעילות של הטיפול בהפחתת כאב – הפחתה של 0.6 נקודות בסולם של 0-10 (בדומה למחקר אוסטרלי שנערך שנה קודם לכן גם כן על שמן), או בהפחתת תופעות לוואי כגון בחילה, חוסר בתיאבון ועוד.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Nathan R, Mupamombe CT, Elibol J, Case AA, Smith D, Hyland A, et al. Assessing Efficacy and Use Patterns of Medical Cannabis for Symptom Management in Elderly Cancer Patients. American Journal of Hospice and Palliative Medicine. 2022;1–6.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן