Search
Close this search box.

סקירת ספרות שיטתית של המחקרים התצפיתיים על שימוש ארוך טווח במוצרי קנאביס לכאב כרוני ממקור לא סרטני

ממחקרים רבים בשנים האחרונות, לרבות בסקירות ספרות שיטתיות, טרם הציגו מסקנה חד משמעית לגבי יעילות הטיפול בקנאביס בכאב כרוני. ה-The European Pain Federation כתב קווים מנחים שטיפול בקנאביס לכאב עצבי כרוני יכול להוות טיפול קו שלישי כאשר כל הטיפולים האחרים כשלו.

מטרתה של סקירת הספרות הנוכחית היתה לבחון את היעילות, הסבילות והבטיחות של מוצרי הקנאביס בטיפול בכאב כרוני ממקור לא סרטני, לטווח ארוך.

בסקירת הספרות הנ”ל נכללו מחקרים פרוספקטיביים תצפיתיים אשר נמשכו מעל שישה חודשים, וכללו אנשים בכל הגילאים עם כאב כרוני ממקור לא סרטני. החוקרים קבעו את החוזק המחקרי של הממצאים על סמך שיטות המחקר של כל מאמר בסקירה.

בחיפוש נמצאו 3,662 מחקרים, מתוכם, רק שישה (6) מחקרים נמצאו מתאימים להיכנס לסקירה עם כמות מצטברת של 2,686 מטופלים, עם טיפול למשך 26-52 שבועות (6.5 עד 13 חודשים).

מתוך ששת המחקרים, שניים היו רק על מטופלי/ות פיברומיאלגיה ושאר המחקרים כללו סוגים שונים של כאב כרוני. אחד מתוךהמחקרים הללו, היה מחקרו של ד”ר יהושוע אבירם, על 1,045 מטופלים מישראל אשר קיבלו טיפול בקנאביס רפואי לכאב כרוני.

תוצאות סקירת הספרות הראו הפחתה של רמת הכאב הממוצעת ב-1.75 נקודות מרמת הכאב הבסיסית לפני תחילת הטיפול (לפי סולם כאב מ-0 עד 10). כ-21% מהמטופלים דיווחו על ירידה בעוצמת הכאב ב-50% לעומת עוצמת הכאב הבסיסית ו-38% דיווחו על ירידה בעוצמת הכאב ב-30% לעומת עוצמת הכאב הבסיסית.

שיעור תופעות הלוואי כתוצאה מצריכת קנאביס היה בטווח של בין 17.8% ל-28.2%.

סך הכל 16.2% מהמטופלים דיווח על הפסקת הטיפול באופיאטים בתקופת המעקב. שיעור המטופלים שנשארו על הטיפול במהלך כל תקופת המעקב היה בטווח בין 26.8% ל 79.9%. שיעור המטופלים שנשארו על הטיפול ירד ל-20.5%, בניכוי המחקרים אשר השתמשו בשיטות סטטיסטיות להשלמת הנתונים החסרים בגלל שמטופלים לא נבדקו או נעלמו ממעקב.

החוקרים סיכמו שהגדרות הטיפול בקנאביס רפואי צריכות להיות יותר מדויקות ויתכן שמוצרי קנאביס יכולים להיות מועילים למטופלים ספציפיים על סמך הקריטריונים הטיפוליים שיבחרו בקפידה.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי, גורס שזהו מחקר חשוב מאוד, אשר איגד תוצאות ממחקרים ארוכי טווח רבים ויכול לאפשר לנו מידע חשוב מאוד בהקשר להחלטות טיפוליות בקנאביס רפואי. אמנם הפחתת הכאב הממוצעת שדווחה היא לא משמעותית (הפחתה של 1.7 על סולם של 0-10), יש לקחת בחשבון שקנאביס זה טיפול שלב אחרון אחרי כישלון בתרופות קונבנציונליות ואלו מטופלים שסובלים מאוד ולרוב לא מגיבים לטיפולים. בנוסף, במחקר זה שילבו גם צריכה בעישון ואידוי וגם בבליעת שמן. ממספר מחקרים עד היום ראינו שהפחתת עוצמת הכאב מטיפול בשמן קנאביס נמוכה יותר וכנראה זה השפיע גם על הממוצע שחושב לכלל המחקרים הללו יחד.

חשוב גם להדגיש שמדדי תוצאה נוספים כמו רמת מוגבלות, בעיטת שינה, דיכאון וחרדה ירדו ואיכות החיים עלתה, כך שההשפעה על הכאב היא לא המדד העיקרי שצריך לעניין אותנו ואת המטופלים.

נקודה נוספת ומעניינת הוא נושא נטישת הטיפול (דרופאווט), אשר במחקר זה נאמד בכ-80% בתקופה של חצי שנה ועד שנה. אמנם נתון זה כולל בתוכו גם מטופלים שפשוט לא הסכימו להמשיך ולהשתתף במחקר או לענות על שאלונים, אבל זה בהחלט נתון מדאיג שדורש לבדוק את הסיבות לכך במחקרים בעתיד.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Bialas P, Fitzcharles MA, Klose P, Häuser W. Long-term observational studies with cannabis-based medicines for chronic non-cancer pain: A systematic review and meta-analysis of effectiveness and safety. European Journal of Pain. 2022 Jul;26(6):1221-1233.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן