Search
Close this search box.

סיכונים בצריכת קנאביס הניתן באידוי לטיפול בכאב כרוני

קנאביס רפואי מאושר לטיפול בכאב כרוני במדינות רבות. יחד עם זאת, הסיכונים בצריכת קנאביס הניתן באידוי או בעישון לטיפול בכאב כרוני, לא נבדקו ולא נחקרו בצורה מספקת.

מחקר זה היה עבודת תזה שבוצעה בסגנון של סקירת ספרות. מטרת התזה הייתה לבחון האם ישנם סיכונים הקשורים לשימוש בקנאביס לטיפול בכאב כרוני, הניתן באידוי או בעישון.

המחקרים שנכנסו לסקירת הספרות, היו מחקרי עוקבה או מחקרים תצפיתיים, אשר בדקו מדגם של מעל 25 מטופלים שצרכו קנאביס בצורה של אידוי או עישון ודיווחו על תופעות לוואי. בסקירת הספרות נכללו גם מחקרים אשר בדקו אנשים שצרכו קנאביס לצרכי הפנאי.

בסקירה נכללו 29 מחקרים. 16 מחקרים מתוך 29 מחקרים, בדקו אנשים שצרכו קנאביס לצורכי הפנאי. אחד עשרה מחקרים מתוך 29 מחקרים בדקו אוכלוסיות של מטופלים עם אבחנות של סרטן, כאב כרוני, פיברומיאלגיה, HIV (איידס), IBD (מחלות מעי דלקתיות) ופרקינסון.

שיעור תופעות הלוואי בכל מחקר, נמצא בטווח של בין 3.00% ל-56.30%. לכל תופעת לוואי הוגדרה רמת וודאות על סמך הטיות מחקריות. מחברי סקירת הספרות מצאו, שתופעות הלוואי הבאות נגרמו כתוצאה מעישון או אידוי של הקנאביס ברמת ודאות נמוכה מאוד: אופוריה (שיעור הופעה של תופעת הלוואי- 51%), נרגנות (12%) ופסיכוזה (5%). בנוסף נמצא שתופעות הלוואי הבאות נגרמו כתוצאה מעישון או אידוי של הקנאביס ברמת ודאות נמוכה: עיניים אדומות (47%), צמא (43.6%), חרדה (24%), פלפיטציות (16%) ושיעול (14%). רמת ודאות בינונית ניתנה לתופעות הלוואי הבאות: יובש בפה (56%), עייפות (38%), בחילות (17%) ובלבול (9%).

מחברי המחקר סיכמו שתופעות לוואי כמו יובש בפה וצמא ברמת ודאות גדולה כנראה נגרמו כתוצאה מעישון או אידוי של קנאביס. לעומת זאת, תופעות לוואי כמו בחילות ובלבול כנראה נגרמו ברמת ודאות נמוכה מעישון או אידוי של קנאביס.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי, מסכם שמחברי סקירת הספרות הזו עשו עבודה יסודית באיסוף הנתונים ובבדיקת המאמרים. עם זאת, עקב כך שהם ערבבו מחקרים שכללו קנאביס לצורכי הפנאי, יחד עם צריכה רפואית יוצרת הטיה של תוצאות המחקר מאחר שסביר שיש שוני בדיווח על תופעות לוואי בין צרכני פנאי וצרכנים רפואיים וגם המוצרים עצמם שנצרכים, שונים ברוב המקרים בין קבוצות אלו.
בנוסף, מחברי המחקר הגדירו רמת ודאות שתופעות לוואי מסוימות קשורות לעישון או אידוי של הקנאביס לפי חוזק מדעי של המאמר. סיווג זה גרם לכך שרמת ודאות שתופעות הלוואי כמו שיעול ועיניים אדומות קשורות לעישון של קנאביס, הוגדרה כנמוכה. תוצאה זו היא כנראה פשוט פועל יוצא מכך שישנם מעט מאוד מחקרים קליניים על צריכת קנאביס בשאיפה ובעולם האמיתי, תופעות לוואי אלו הן ברמת וודאות גבוהה מאוד, קשורות לצריכת קנאביס.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Jomy, J. (2022). Harms Associated with Inhaled Cannabis for Management of Chronic Pain: A Systematic Review and Meta-analysis of Observational Studies (Doctoral dissertation).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן