Search
Close this search box.

סיכום סקירת מחקרים: השפעת הקנביס על הפעילות המוחית והתסמינים שמאפיינים ADHD

מאמר סקירה ומטא-אנליזה עדכני סקר את כל העדויות מהטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) באמצעות קנאביס; עדויות שעומדת בתנאי ההכללה במחקר. החוקרים זיהו תופעה של טיפול עצמי בסימפטומים שמאפיינים הפרעה זו, בשיעור גבוה של שימוש עצמי בקנאביס. עם זאת, יש מעט מאוד מחקר על אינדיקציה זו – מאשר על אחרות בתחום.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את אופן הקשר בין הסימפטומים של ADHD וצריכת הקנאביס. בסיום סקירה של 136 מאמרים שנמצאו במהלך חיפוש ספרות באינטרנט המדעי, נכנסו לניתוח סטטיסטי רק 20 מחקרים שעברו תהליך של בקרת איכות: שני מחקרים קליניים ללא רנדומיזציה (אקראיות), מחקר חתך אחד, מטא-אנליזה אחת ו-16 מחקרים תצפיתיים. סיכום התוצאות מראה מספר ממצאים מעניינים:

הקנאביס מפעיל את האזורים במוח שמקושרים ל-ADHD. מצד אחד, נמצא שישנה השפעה על הפרשת הדופמין בשל קנאביס, ומצד שני – במחקר אחר ראינו שלא היה שינוי מוחי. בנוסף, מספר מחקרים שהראו שלא הייתה השפעה על תסמיני ה-ADHD, ואילו מחקרים אחרים הראו השפעות של שיפור או החמרה בתסמינים. מחקר אחד אפילו הראה קשר ישיר בין שימוש בקנאביס ובין הופעת ADHD. מחקר אחר הראה ירידה בתצרוכת תרופות אחרות ל-ADHD בעת הטיפול בקנאביס רפואי ועוד.

החוקרים סיכמו את המאמר בכך שחשוב שהמטופלים יבינו את הידע הקיים, כדי להבין את היתרונות והסיכונים בטיפול ב-ADHD באמצעות קנאביס והעלו את חשיבות הצורך בביצוע ובפרסום מחקרים נוספים.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

טוב שישנו מאמר שמסכם את כל הידוע בתחום הקנביס והפרעת ADHD, אבל חשוב להבין שאף אחד מהמאמרים שנסקרו אינו מחקר קליני, רנדומלי שמשווה לפלצבו (RCT). חלק מהמחקרים דנו בצריכה רפואית של בוגרים (ביניהם גם מחקר אחד שלי) ורוב האחרים דנו בשימוש חברתי של מתבגרים והשפעותיו, כך שלא באמת ניתן להכליל אותם באותו מאמר. בעיקר כי זו תפיסה שונה של טיפול רפואי בהשגחה רפואית לעומת צריכה עצמית.

מקריאת המחקר, אני מזהה פוטנציאל טוב בטיפול ב-ADHD באמצעות קנאביס, קצת הצטערתי שתוצאות המחקר סוכמו בטבלה מחולקת לפי מאמרים, זה הקשה עבורי את הבנת סיכום המאמר.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>

Dhamija D, Bello AO, Khan AA, Gutlapalli SD, Sohail M. Evaluation of Efficacy of Cannabis Use in Patients With Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Systematic Review. Cureus. 2023;15(6):1–11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 תגובות

  1. הסיכום מאוד מעניין.
    לאיזה חתך באוכלוסייה המאמרים התייחסו? האם ישנה השפעה גם על ADD או שהקנביס משפיע רק על ההיפראקטיביות?

    1. תודה רבה על התעניינותך גלי,
      כמחצית מהמחקרים בוצעו על מבוגרים וכמחצית על נוער וילדים, בנוסף, חלק בוצעו על מטופלים שכבר קיבלו את הקנאביס לטיפול במצבים אחרים כמו כאב כרוני וברקע היה להם ADHD.
      לשאלתך השניה, אין מחקרים שבדקו את ההשפעה על ADD, אלא רק על ADHD.
      המשך ערב נעים,

  2. מהנסיון הקליני שלי שתואם גם מחקרים רבים ביחס לטיפול בקנאביס נראה כי שימוש ארוך טווח דווקא מדכא מוטיבציה. במיוחד אצל ילדים הסובלים מadhd שנראה שמגיבים בהימנעות ללימודים , ייתכן שרק יכול להחריף תחת טיפול בקנאביס. ולגבי אנשים שנעזרים מקנאביס כself medication לדעתי קשה להסיק מסקנות כי מי שמשתמש נהנה בכל מקרה מהשימוש , ובטוח שהקנאביס עוזר לו בבעיה איתה מתמודד. אין מבחנים אוביקטיביים באמת לבחון זאת. כל הכבוד שוקי על העבודה ועל הנגשת המידע.

    1. תודה רבה על תגובתך העניינית ד”ר סנדלר,
      אני מסכים שישנה הטיה כאשר מנתחים טיפול עצמי היות ולא נראה באוכלוסיה זו אנשים שלא מפיקים תועלת מהשימוש היות ואם ניסו ולא עזר או היו תופעות לוואי, הם לא היו ממשיכים בכך, זו בהחלט הבחנה חשובה.
      אני עדיין מתעניין בהאם טיפול בקנאביס, בצורה רפואית ככל שאפשר, יכול פוטנציאלית לסייע בהפחתת תסמיני ADHD בעולם האמיתי והייתי רוצה שיהיו יותר מחקרים איכותיים בנושא זה.
      המשך יום נעים,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן