Search
Close this search box.

קנאביס רפואי קרוהן קוליטיס: מחקר בבריטניה על השפעות הקנאביס על מחלות מעי דלקתיות

יש עדות לעלייה בשיעור המאובחנים במחלות מעי דלקתיות (IBD) באופן כללי. שתי המחלות השכיחות ביותר הן קרוהן וקוליטיס כיבית (Ulcerative colitis). למרות ששתי המחלות הללו שונות, התסמינים ההתחלתיים של ההתקפים די דומים וכוללים: ירידה בתאבון, ירידה במשקל, כאבים במערכת העיכול, שינוי ביציאות, תשישות ועייפות.
קיימים מספר פתרונות קונבנציונליים לרבות טיפול תרופתי. יחד עם זאת, לעיתים מטופלים מפסיקים את הטיפול התרופתי בעקבות תופעות לוואי. מחקרים על בעלי חיים הראו אפשרות של טיפול יעיל בקנבינואידים (מרכיבי הקנאביס) לשם טיפול בתסמינים של מחלות מעי דלקתיות ולאפשר: ירידה בתנועתיות של המעי, הפחתת שלשול, הקלה על כאבי בטן, והגברת תאבון.

המטרת העיקרית של המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את איכות החיים של מטופלים עם מחלות מעי דלקתית המטופלים בקנאביס רפואי. המטרה המשנית הייתה לבדוק את רמת בטיחות הטיפול בקנאביס רפואי במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. המחקר נעשה על בסיס נתונים של רשם הקנאביס הרפואי בבריטניה העוסק במחלות מעי דלקתיות.
במחקר השתמשו במידע של המצב לפני תחילת הטיפול בקנביס לעומת נקודות המעקב של חודש ושלושה חודשים לאחר תחילת הטיפול בקרב מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. נמצאו 76 מטופלים שמתאימים להגדרה – רובם (67%) סובלים ממחלת קרוהן והשאר מקוליטיס כיבית. כ-85% מהמטופלים קיבלו מוצרים שמכילים גם THC וגם CBD, כש-53% מכל המטופלים קיבלו במרשם גם תפרחת וגם שמן. על סמך השאלונים הסובייקטיביים בכניסה למחקר ובנקודות מעקב, נבדקו המדדים הבאים: איכות חיים עם מחלת מעי דלקתית (שאלון SIBDQ- שאלון סובייקטיבי שלא בודק את מהלך המחלה או את רמת הדלקת), רמת חרדה (שאלון GAD-7), רמת איכות חיים (שאלון EQ-5D-5L), איכות שינה (שאלון SQS), והתרשמות כללית (שאלון PGIC).

נראה שיפור מובהק בשאלון איכות החיים עם מחלות מעי דלקתיות בשתי נקודות המעקב. לאחר חודש נמדד שיפור של 6 נקודות בממוצע ולאחר שלושה חודשים נמדד שיפור של 7.5 נקודות בממוצע.
ציוני השאלונים הנוגעים לאיכות חיים, חרדה ושינה השתפרו באופן מובהק גם לאחר חודש ושלושה חודשים מתחילת הטיפול.
חשוב להדגיש שרק 63 מהמטופלים דיווחו על מצבם אחרי חודש מתחילת המעקב (18% שיעור נטישה) ורק 44 אחרי שלושה חודשים (42% שיעור נטישה). 21% מהמטופלים דיווחו על תופעות לוואי שכללו בעיקר כאבי בטן, עייפות, עצירות והקאות (אבל גם תוארו תופעות לוואי נוספות).

מסקנת החוקרים הייתה שקיים קשר בין שיפור סובייקטיבי באיכות החיים בקרב מטופלים עם מחלות מעי דלקתית המטופלים בקנאביס רפואי. החוקרים ציינו שיפור גדול יותר בקרב מטופלים אשר עם ניסיון בעבר של צריכת קנאביס.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי: ממצא מעניין נוסף של המחקר הוא שכ-68% מהמדגם צרכו קנאביס באופן יומיומי לפני קבלת הרישיון לקנאביס הרפואי, ל-13% מהמדגם היה ניסיון כלשהו בעבר עם קנאביס ורק 18% מהמדגם היו נאיביים לגמרי. בתת-אנליזה שנעשתה (שכללה מעט מטופלים ולכן המובהקות שלה מוטלת בספק), ניתן לראות שבקרב המטופלים הנאיביים לחלוטין, השיפור בשאלון ה-IBD לא היה מובהק כמו במדגם כולו וכמו בקרב המטופלים המנוסים.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Dalavaye N, Erridge S, Nicholas M, Pillai M, Holvey C, Coomber R, et al. The effect of medical cannabis in inflammatory bowel disease : analysis from the UK Medical Cannabis Registry. Expert Review of Gastroenterology and Hepatology [Internet]. 2022;1–14. Available from: https://doi.org/10.1080/17474124.2022.2161046

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן