Search
Close this search box.

קנאביס רפואי ופוסט טראומה: מחקר בבריטניה על השפעות הטיפול בקנאביס במטופלי PTSD

בין 5% עד 10% מהאוכלוסייה הכללית יסבלו מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) במהלך חייהם. PTSD גובה מחיר כלכלי וחברתי משמעותי. התרופות לטיפול במצב זה לא תמיד מתאימים לחלק מהחולים במחלת PTSD ולכן יש צורך לבחון גישות טיפוליות ותרופתיות חדשות.

מטרת המחקר הייתה לבחון את השינוי במדדים הקשורים למצב הבריאותי של החולים עם PTSD כתוצאה מהטיפול בקנאביס רפואי.

זהו מחקר רטרוספקטיבי תצפיתי שנעשה על בסיס הנתונים של הרשם קנאביס רפואי בבריטניה העוסק במטופלים הסובלים PTSD. לצורך המחקר נבדקו המדדים הבאים: מצוקה אישית כתוצאה מאירועים טראומטיים (שאלון IES-R), רמת חרדה (שאלון GAD-7), רמת איכות חיים (שאלון EQ-5D-5L), איכות שינה (שאלון SQS), וההתרשמות הכללית מהטיפול (שאלון PGIC). בנוסף, נבדק שיעור תופעות הלוואי כתוצאה מהטיפול בקנביס רפואי. אמנם החוקרים לא בדקו שאלונים ממוקדים עבור PTSD, אבל כל המטופלים נשאלו לגבי איכות השינה ורמת החרדה שלהם לפני הטיפול ובמהלך חצי השנה של הטיפול.
נבדקו סך הכל162 מטופלים המאובחנים עם  PTSD,אבל גודל המדגם השתנה בהתאם לשאלה שנשאלה ולנקודת המעקב. הגיל הממוצע של המטופלים במחקר היה כ-38 שנים ו-60% מהם היו גברים. מרבית המטופלים צרכו קנאביס עשיר ב-THC  שכלל חציון מינון יומי של 5 מ”ג CBD (טווח של 0-70 מ”ג) ו-145 מ”ג THC (טווח של 100-200 מ”ג). מרבית המטופלים (כ-49%) צרכו את הקנאביס באידוי ומעט מאוד בשמן (כ-11%).

בקרב 50 המטופלים שדיווחו על רמת החרדה שלהם לאחר חצי שנה מתחילת הטיפול, נצפה שיפור מובהק מציון 13.5 לציון 7.0 בשאלון . בקרב 50 המטופלים שדיווחו על איכות השינה שלהם לאחר חצי שנה מתחילת הטיפול, נצפה שיפור מובהק מציון 4.0 לציון 6.0 בשאלון.
יש לציין שבניתוח לפי שימוש העבר, בקבוצה שלא השתמשה כלל בקנביס בעבר לא נמצא שיפור ב מדד IES-R באף נקודת זמן.

בטיחות הטיפול: 220 מקרים של תופעות לוואי דווחו על ידי 33 מטופלים (כ-20%). תופעות הלוואי לא היו מסכנות חיים והוגדרו בעיקר כקלות. המחקר כלל רשימה ארוכה של תופעות לוואי שהנפוצות ביניהן היו: עייפות, פגיעה בשינה, רדמת (לתרגיה), ישנוניות, פגיעה בריכוז, יובש בפה, כאבי ראש ועוד.

החוקרים סיכמו שקיים קשר מובהק בין טיפול בקנביס רפואי לבין שיפור במדדי איכות החיים, שינה, וחרדה במהלך שישה חודשים של טיפול בקרב מטופלים הסובלים מ-PTSD.

הערות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
באופן כללי זה פרויקט מצוין, אבל החוקרים לא התייחסו במעקב שלהם לאבחנות שדורשות שאלון ייעודי כדי לבחון את ההשפעה של הקנאביס על הבעיה הספציפית במקום בצורה עקיפה, וחבל שכך. בנוסף, מדווח במחקר רק על צורת המתן ומוצרי הקנאביס שנרשמו למטופלים בתחילת הטיפול ולכן לא ניתן לעקוב אחר טרנד של שינוי שחל במהלך הטיפול. מתוך 160 המטופלים שהשתתפו במחקר, רק 50 דיווחו בסופו על מצבם לאחר חצי שנה של טיפול, ולא מסבירים במחקר האם השאר (כ-69% מהמדגם) לא רצו לענות לשאלון או שהפסיקו את הטיפול – ומדובר פה בשיעור נטישה גבוה.

נקודה שחשוב במיוחד לציין הנוגעת לאוכלוסיית המטופלים הסובלים מ-PTSD (אך גם לאוכלוסיות אחרות) היא האם היה שימוש קודם בקנאביס לפני קבלת הרישיון, מפני שזה יכול להשפיע על תוצאות המחקר בצורה משמעותית.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Pillai M, Erridge S, Bapir L, Nicholas M, Holvey C, Coomber R, et al. Expert Review of Neurotherapeutics Assessment of clinical outcomes in patients with post-traumatic stress disorder: analysis from the UK Medical Cannabis Registry. Expert Review of Neurotherapeutics [Internet]. 2022;1–10. Available from: https://doi.org/10.1080/14737175.2022.2155139

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן