Search
Close this search box.

מטופלי קנאביס רפואי מדווחים על שיפור בתפקוד הבריאותי והפחתה בשימוש במשככי כאבים אופיאטים

שימוש גובר בתרופות האופיאטיות (ממשפחת המורפיום) לשיכוך כאבים וכתוצאה מכך העלייה שנוצרה בשיעורי ההתמכרות אליהם, דורש מהקהילה הרפואית למצוא משככי כאבים אחרים, אשר יכולים להפחית את המינונים של התרופות האופיאטיות אשר מטופלים הסובלים מכאבים כרוניים נדרשים להם.

מטרת המחקר הזה הייתה לאפיין את אוכלוסיית המטופלים בקנאביס רפואי במדינת פלורידה ולבדוק את הקשרים בין צריכת קנאביס ודפוסי צריכה של אופיאטים.

מחקר זה הינו מחקר עוקבה תצפיתי. רשימת המשתתפים נבנתה על סמך רשם לאומי (רג’יסטרי) של קנאביס רפואי במדינה זו ולמועמדים נשלח סקר אלקטרוני למענה חד פעמי על שאלון שכלל 66 שאלות.

מתוך סך השאלונים שנשלחו (לא צוין במאמר מספר המטופלים שנשלח אליהם), 2,183 משתתפים ענו על השאלון. המטופלים היו בטווח גילאים של 30-60, כ-49% מהם היו נשואים, כ-85% מהם היו לבנים, וקצת יותר ממחצית היו נשים. חמישים וחמש אחוז מהמטופלים דיווחו שהשתמשו בקנאביס רפואי כמה פעמים במהלך היום. כ-48% מהמטופלים דיווחו על שילוב אבחנות של כאב כרוני ושל בעיות נפשיות, כאשר 29% דיווחו על בעיות נפשיות בלבד ו-9 אחוז דיווחו על אבחנה של כאב כרוני בלבד.
באחוז משמעותי של 91% מהמטופלים, הם דיווחו שקנאביס עזר להם מאוד או הרבה מאוד בטיפול באבחנה שלהם. עם זאת, כ-69% מהמטופלים דיווחו לפחות על תופעת לוואי אחת.
בנוסף, 84% מהמטופלים דיווחו על שיפור בתפקוד חברתי, 76% דיווחו על שיפור בתפקוד הפיזי.
בהקשר של הטיפול באופיאטים, כ-79% מהמטופלים דיווחו שהשימוש בקנאביס רפואי גרם להם להפחית או להפסיק באופן כללי את השימוש באופיאטים. כמובן שכל המידע הזה מגיע מדיווח עצמי של המטופלים ויש להתייחס אליו בזהירות הנדרשת, אבל החוקרים מצאו ששיעור המטופלים באופיאטים ירד פי חמש ויותר לאחר שימוש בקנאביס לעומת התקופה של לפני תחילתו.

מסקנת החוקרים הייתה שקנאביס רפואי יכול להוות אלטרנטיבה לאופיאטים בטיפול בכאב. החוקרים הדגישו שלפי אותם דיווחים מהמטופלים, צריכת האופיאטים פחתה והתפקוד היומי השתפר לאחר תחילת הטיפול בקנביס רפואי.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
בהחלט מאמר מעניין שמציג ניסיון להבין כיצד ניתן לפתור את אחת הבעיות הבוערות בעולם המערבי, “מגיפת האופיאטים” אשר עשרות אלפי אנשים נפטרים בגינה כל שנה בארה”ב בלבד.

אלו ממצאים שחוזרים על עצמם במחקרים רבים שפורסמו בעשורים האחרונים, כך שניתן להתחיל ולקחת אותם ברצינות.

עם זאת, ישנם מאמרים שמעלים חשש חדש, שבו “האם אנחנו לא מחליפים התמכרות אחת באחרת”, כנאמר בשיר “טרמינל”, “גם מזה עוד נצטרך להיגמל” ועד שלא יוכח אחרת, החשש הזה גם כן קיים, למרות שאין תיעוד למוות ישיר כתוצאה מצריכת קנאביס כפי שנמצא עבור אופיאטים.

הערה נוספת היא מבחינה מתודולוגית, חבל שלא דווח במאמר מהו היה מספר המטופלים שהשתתפו ברג’יסטרי, כדי שנוכל להבין האם אלפיים מטופלים שענו לסקר זה מספר מייצג, כי למשל הממצא שמרבית המשיבים לסקר הם לבנים (Caucasian) מאוד מעניין בהקשר של האם יש להם יותר גישה מבחינת קרבה או הכנסה כלכלית כדי לאפשר את הטיפול הזה מאשר בני מיעוטים?. גם בישראל, למרות שהמידע על כך לא מפורסם, יש כמה עדויות שמראות שהטיפול שכיח בקרב יהודים חילוניים, יותר מאשר עבור קבוצות אחרות באוכלוסייה. יכול להיות מעניין לברר את הנתונים הללו בדוחו”ת היק”ר.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Pritchett, C. E., Flynn, H., Wang, Y., & Polston, J. E. (2022). Medical cannabis patients report improvements in health functioning and reductions in opiate use. Substance use & misuse, 57(13), 1883-1892.‏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן