Search
Close this search box.

מחקר אוסטרלי בנושא הקשר ארוך הטווח שבין הטיפול בקנאביס רפואי לבין פוליפארמה (ריבוי תרופות)

בשנת 2016 אוסטרליה אישרה שימוש בקנאביס רפואי לטיפול במספר אבחנות, בין היתר לטיפול בכאב כרוני. טיפול ארוך טווח בכאב כרוני במשככי כאב אופיאטיים טומן בחובו סיכונים רבים. קיימות עדויות מחקריות שקנאביס רפואי יכול לשפר את המדדים הקשורים למאפיינים של כאב כרוני. בנוסף, בחלק מהמחקרים נמצא קשר בין הירידה בשימוש בכמות אופיאטים לטיפול בכאב כרוני וטיפול בקנאביס רפואי.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לבחון את הקשר בין הטיפול בקנאביס רפואי תחת פיקוח רפואי לבין דפוסי שימוש בתרופות לטיפול בכאב (תרופות אנלגטיות) במקביל.

מחקר זה היה מחקר רטרוספקטיבי, תצפיתי על סמך נתונים מ”העולם האמיתי”.

המחקר נערך באוסטרליה בקרב 535 מטופלים שטופלו בקנאביס רפואי ברשת מרפאות קנאביס.
במסגרת המחקר, נערך מעקב פרוספקטיבי על המטופלים במרפאה מדי חודשיים לאורך תקופה של כשנה. במחקר לא נכללו: מטופלים עם מחלות נפשיות משמעותיות או עם מחלות נפשיות בהחמרה, מטופלים עם מחלה לבבית לא מאוזנת או קשה, מטופלים עם מחשבות אובדניות, מטופלים אשר לא מיצו את כל אפשרויות הטיפול הקונבנציונליות, מטופלים עם בדיקת שתן חיובית ל-THC, מטופלות בהריון או מניקות.
כ-89% מהמטופלים צרכו קנאביס רפואי בצורת שמן. המינון היומי הממוצע השכיח היה 10 מ”ג THC ו-15 מ”ג  CBD, דהיינו טיפול בקנאביס מאוזן בערכי ה-THC/CBD  או טיפול המשלב בין מוצרים עשירים ב-THC ובין מוצרים עשירים ב-CBD. כ-66% מהמטופלים צרכו קנאביס מאוזן, 20% מהמטופלים צרכו קנאביס עשיר ב-THC, 5% מהמטופלים צרכו קנאביס עשיר ב-CBD. 9% מהמטופלים צרכו קנאביס עם הפרופיל המאוזן. התרופות שנצרכו במקביל אשר דפוס צריכתן נבדק במהלך השנה של הטיפול היו: NSAIDs (תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות לטיפול בכאב),  בנזודיאזפינים (תרופות לטיפול בהפרעות שינה), נוגדי דיכאון (תרופות שיכולותם לשמש כטיפול בכאב עצבי או בדיכאון) ותרופות אופיאטיות (תרפות לטיפול בכאב).

במהלך השנה, המטופלים דיווחו על הפחתה משמעותית בטיפול ב-NSAIDs, בבנזודיאזפינים ובנוגדי דיכאון.
יחד עם זאת, כמות האופיאטים שצרכו המטופלים במהלך השנה, לא השתנתה באופן משמעותי (בשונה מתוצאות מחקרים קודמים).

רק 6% מהמטופלים הפסיקו את הטיפול במהלך תקופת המעקב. יחד עם זאת, 58% מהמדגם דיווחו על תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול, כאשר 3% מהן סווגו כחמורות (Serious adverse events)  וכללו הזיות (2%) ופרכוסים (פחות מ-1%).

החוקרים סיכמו שהמטופלים אשר טופלו בקנאביס רפואי הסתגלו בצורה טובה לטיפול ודיווחו על ירידה בשימוש בפוליפארמה (ריבוי צריכת תרופות במקביל). ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי, מציין שתופעות הלוואי סווגו לפי סוג הקנאביס שנצרך על ידי המטופלים שדיווחו על תופעות הלוואי, שבאופן מעניין השתנה בין הסוגים כך, בקרב המטופלים אשר צרכו את הקנאביס העשיר ב-THC, יובש בפה הייתה תופעת הלוואי השכיחה ביותר, ובקרב המטופלים אשר צרכו את הקנאביס המאוזן ואת הקנאביס עשיר ב-CBD, תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה ישנוניות.

לקריאת המאמר באנגלית>>

 

Kalaba M, Eglit GML, Feldner MT, Washer PD, Ernenwein T, Vickery AW, et al. Longitudinal Relationship between the Introduction of Medicinal Cannabis and Polypharmacy: An Australian Real-World Evidence Study. International Journal of Clinical Practice. 2022; 1–8.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן