Search
Close this search box.

מדידת THC ברוק ובדם כדי לבחון את ההשפעה של קנאביס רפואי הניתן בבליעה על יכולות הנהיגה

האפקט הפסיכואקטיבי של קנאביס יכול להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי ועל מהירות התגובה. משך הזמן המדויק שהקנאביס רפואי משפיע על המערכת הקוגניטיבית ועל זמן התגובה טרם נבדק כראוי. אחת השאלות החשובות ביותר בנושא של התפקוד הקוגניטיבי והפסיכומוטורי, היא יכולת הנהיגה לאחר שימוש בקנאביס רפואי.

מטרות המחקר הנוכחי היו לבדוק את הריכוז של THC בדם וברוק אחרי מתן קנאביס דרך הפה ולבדוק זמן הדרוש לירידה של ריכוז THC בדם מתחת ל 2ng/ml.

במחקר השתתפו 20 מטופלי כאב כרוני מצ’כיה. המטופלים חולקו לשתי קבוצות של עשר בכל קבוצה:
1) לפחות חודש אחד במינון קבוע של 62.5 מ”ג תפרחת קנאביס פעם אחד ביום (בערב) בתוך קפסולה, או 2) מינון של 125 מ”ג קנאביס מ”ג תפרחת קנאביס בתוך קפסולה פעם אחת ביום (בערב).
הריכוז של ה-THC בקנאביס היה 17.2% והריכוז של CBD היה פחות מ 0.1%. חשוב גם לציין שתפרחת הקנאביס חוממה לפני הכנסתה לקפסולה ועברה דה-קרבוקסילציה.
המטופלים בלעו את הקפסולה לתוך מערכת העיכול.

לאחר מתן הקנאביס רמת ה-THC נבדקה ברוק ובדם למשך 12 שעות (לפני הנטילה של אותו היום ובנקודות מעקב לאחר 6, 7, 8, 9, 10 ו-12 שעות).

החוקרים מצאו שבבדיקה רמת THC ברוק לא נמצאו כלל עדויות לנוכחות של THC.

בנוסף, לא נמצאו רמות THC בדם מעל 0 למרבית המטופלים בנקודות הזמן שנבדקו אבל לחלקם כן זוהה THC בשתי זרועות המינונן.
המטופלים שנטלו מינון של 62.5 מ”ג של קנאביס הציגו תוצאה חיובית של THC בדם כעבור 9 שעות, והמטופלים שנטלו מינון של 125 מ”ג הציגו תוצאה חיובית של THC בדם אחרי 6 שעות. יש לציין שאצל שני מטופלים אחרים, אשר נטלו מינון של 125 מ”ג, נמצאה רמה חיובית של THC בדם טרם נטילה של הכמוסות וגם במהלך 12 שעות של מעקב (הערה של ד”ר אבירם – כנראה בשל פינוי לא תקין של המנה מהיום הקודם).

מסקנת החוקרים הייתה שבנטילה פומית של קנאביס רפואי (בבליעה), יש להמתין לפחות 9-10 שעות מהנטילה לפני שניתן לנהוג ברכב לפי החוק בצ’כיה (2 נ”ג/מ”ל בדם של THC).

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
בהחלט מאמר מרתק היות שנושא חוקי הנהיגה תחת הטיפול בקנאביס הופך למשמעותי יותר ויותר עם הזמן וככל שיותר מטופלים מקבלים את הטיפול בו (יותר מ-140 אלף בישראל נכון לינואר 2024) ועדיין רוצים להיות ניידים ברכבם.
קודם כל, חשוב להתייחס לכך שלרבים מהמטופלים כלל לא זוהה THC בדם, דבר ששוב מראה את הבעייתיות של צריכת מוצרי קנאביס בבליעה (כמו מוצרי שמן קנאביס בישראל), לעומת מטופלים אחרים שכן זוהה להם קנאביס בדם. עם זאת, היות ואנחנו כבר יודעים ממחקרים אחרים שהרמות בדם שמתקבלות לאחר בליעת שמן קנאביס הם נמוכות מאות (בסביבות 6 נ”ג/מ”ל THC בפלזמה), ושהרמות הללו מגיעות לשיא (Cmax) בין 2-3 שעות מהנטילה, ובמחקר זה בדקו רק רמות לאחר 6 שעות ומעלה, אז סביר שזו גם יכולה להיות הסיבה.
ממצא מעניין נוסף הוא עצם כך שלא נמצאו כלל תשובות חיוביות ברוק, נדמה שלפחות עבור צורת המתן הזו של בליעה ובמינונים שנצרכו במחקר זה, כל הבדיקות לרמות ברוק שנעשות על ידי המשטרה ברחבי העולם אינן אמינות לזיהוי.
ולבסוף, היות וסביר שמרבית המטופלים צורכים את הקנאביס שלהם בין פעם אחת לשלושה פעמים ביום, לפי המחקר הזה והרמה המותרת בדם בצ’כיה, אסור להם לנהוג.
חשוב גם להדגיש שבניגוד לחוק בצ’כיה שמתיר רמה מסוימת בדם של THC, מרבית המדינות בעולם לא מתירות אפילו שאריות של THC בדם בזמן נהיגה (Zero tolerance).

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Trojan V, Landa L, Hrib R, Jurica J, Rychlickova J, Zvonicek V, Halamkova L, Halamek J, Demlova R, Belaskova S, Sliva J. Assessment of delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) in saliva and blood after oral administration of medical cannabis with respect to its effect on driving abilities. Physiol Res. 2022

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן