Search
Close this search box.

מאפיינים של תהליך מתן של מרשמים לקנאביס רפואי מנקודת מבטם של רופאים בניו-זילנד

ניו-זילנד היא בין המדינות אשר הסדירו את השימוש בקנאביס רפואי. בעקבות תהליך זה, רופאים נחשפו יותר לבקשות של מטופלים לקבל מרשם לקנאביס רפואי. הבקשות הללו לעיתים היו מנוגדות להשקפותיהם ודעותיהם של חלק מהרופאים לגבי אופן הטיפול המיטבי במטופלים אלו.

מטרת המחקר הנ”ל הייתה לתאר את הקשר הבין אישי בין הרופא המטפל לבין המטופל בעת קבלת ההחלטה על מתן מרשם לקנאביס רפואי.

מחקר זה בוצע בסגנון מחקר איכותני, תצפיתי, ובוצע על סמך ראיונות טלפוניים עם רופאים אשר נתנו מרשמים לקנאביס רפואי בניו-זילנד. הזמנה להשתתף במחקר נשלחה ל-209 רופאים אשר רשמו מרשמים לקנאביס רפואי. מתוכם, 14 רופאים הסכימו להשתתף במחקר ולבצע ראיון טלפוני.

המחקר תיאר מספר חסמים מרכזים שמונעים מהרופאים לרשום מרשם לקנאביס רפואי. החוקרים דיווחו שרופאים הרגישו שהידע שלהם בטיפול בקנאביס דל מאוד. ממצאי המחקר הדגימו שרופאים שהשתתפו במחקר השתמשו בחברים, בני משפחה וקולגות כמקור מידע עיקרי לגבי טיפול בקנאביס רפואי. החוקרים הדגישו שאמון בין מטפל ומטופל הוא חשוב מאוד, ולדעתם, רופאים שרשמו מרשמים לקנאביס רפואי, חשו פחות אמון כלפי המטופלים. בנוסף, החוקרים הציגו ממצאים שהרופאים חששו שמעמדם הרפואי ייפגע בגלל שהם רשמו מרשמים לקנאביס רפואי.

החוקרים סיכמו שידע בתחום הקנאביס הרפואי, אמון בקשר בין מטפל ומטופל ותפיסת ההשלכות על מעמד הרופאים הם הנושאים אשר כנראה משפיעים בעיקר על תהליך מתן מרשם לקנאביס רפואי למטופלים.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי, מסכם שזהו מאמר חשוב מאוד היות ונושא הטיפול בקנאביס רפואי הוא מורכב מאוד, גם עבור הרופאים המטפלים. נכון, הטיפול בקנאביס רפואי אינו חד ולעניין כמו שרופאים רגילים בטיפול תרופתי קונבנציונלי והוא הרבה יותר מורכב. עם זאת, ישנם כבר לא מעט מחקרים שהראו תוצאות מטיבות עבור מטופלים גם בתחום היעילות של הטיפול וגם עבור בטיחות הטיפול.

גם כאן העניין יותר מורכב, היות וישנם זנים רבים של קנאביס ודרכי צריכה שונות שמקשות על הרופאים להסיק ממידע זה עבור מטופליהם. בתור דירקטור קליניקה בסאיקי, אני חושב שאת רבים מהחסמים הללו אנחנו יכולים לפתור, יחד עם כלל המחקרים על יעילות ובטיחות הטיפול בקנאביס באמצעות המשאף, מעקב צמוד של אחות עבור כל מטופל ושאיפה לטיפול רפואי ככל הניתן, כמעט ללא או ללא תופעות לוואי וסטיגמה של קנאביס רפואי במינון גבוה.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Manoharan R, Kemper J, Young J. Exploring the medical cannabis prescribing behaviours of New Zealand physicians. Drug and Alcohol Review. 2022 Sep;41(6):1355-1366.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן