Search
Close this search box.

מאדה (וייפורייזר) או משאף? בחינת הבטיחות של מתן קנאביס בשאיפה ובאידוי והשוואה ביניהם

אידוי קנאביס הוא יעיל עבור מטופלים הזקוקים לצורת מתן שמספקת השפעה מהירה של מתן קנאביס ועבור מטופלים שבעבר עישנו קנאביס, כדרך להורדת הנזק הצפוי מהעישון עצמו. כיום, יש צורך בהנחיות כיצד להעריך האם אידוי זו אפשרות טיפולית מתאימה עבור מטופל ספציפי וכיצד להתחיל ולנטר את הטיפול באידוי בצורה בטוחה.

במחקר סקירת ספרות זה, החוקרים סקרו את הספרות הרפואית הקיימת על מאיידים (וייפורייזרים) ומשאפים מדידים לתפרחות קנאביס רפואיות שכללו הנחיות פרקטיות וטקטיקות לשיפור הפחתת הסיכון כמה שניתן. הסקירה הזו היא שילוב של דעת מומחים וסקירת הספרות העדכנית.

תוצאות הסקירה הראו שמאיידים ומשאפים מדידים לתפרחות קנאביס רפואיות עדיפות לשימוש לעומת מאיידים אחרים.

הערכת יחס היעילות-סיכון באידוי קנאביס, הנחיות מושכלות בבחירת מכשיר האידוי הספציפי, בחירת זן הקנאביס, ומחשבה עמוקה על טכניקת השימוש הבטוחה במאייד נמצאו כחשובות ביותר בכדי להגיע למינון האופטימלי אשר מאפשר הפחתה של תופעות לוואי ושיפור טיפול בסימפטומים.

ממצאים מעניינים מתוך הסקירה מראים שאידוי קנאביס מתבצע בחום של בערך 160-230 מעלות צלזיוס, מה שמוביל לארוסול עשיר בקנבינואידים. לעומת זאת, עישון מחמם את הקנאביס לטמפרטורה גבוהה יותר, של בערך 600-900 מעלות צלזיוס, דבר אשר גורם לשריפה וליצירה של עשן. ישנן עדויות רבות שעשן של קנאביס מכיל חומרים רעילים (טוקסינים) רבים כמו זפת, polyaromatic hydrocarbons, חד תחמוצת הפחמן (CO), אמוניה. חומרים אלו נוצרים גם בבערה של חומרים בוטניים אחרים, כמו בטבק. באידוי לעומת זאת, ישנו ייצור מופחת של טוקסינים.

ישנו טווח גדול של מוצרי אידוי והשונות ביניהם יכולה להקשות על ההנחיות למטופלים.

שני המאיידים המומלצים ביותר הם מאיידים לתפרחות ומשאפים מדידים.

אם בוחרים במאייד, מומלץ לבחור במכשיר שמאושר על ידי הרגולציה. בקנדה, 4 סוגי מאיידים אושרו עד היום. זה חשוב כדי להבטיח בטיחות ואיכות של המוצר.

הצורה השנייה המומלצת היא משאפים מדידים. בעצם, יש רק משאף מדיד אחד שקיים בשוק, משאף SyqeAir. היתרון העיקרי של המשאף הזה הוא שהוא מתאים לטיפול רפואי ושהוא מאפשר דיוק ברמה גבוהה במינון בזמן השאיפה. כמות הקנאביס בכל מנה כבר מחולקת מראש במחסניות ייחודיות והמינון ניתן לפי הנחיות הרופא המטפל. נכון להיום, לטיפול זה יש פרופיל בטיחות טוב בהרבה, ללא השפעות על הנשימה ועם שיעור נמוך של תופעות לוואי. יתרון נוסף הוא שהמשאף מקליט את תהליך השאיפה באמצעות התוכנה שלו (תוספת של שוקי: וגם בחיבור לאפליקציה), דבר שמאשר מעקב צמוד ומדויק עבור הרופא המטפל. חסרונות השימוש במשאף הן בעיקר זמינות ומחיר. בעיקר שניתן לרכוש את המשאף רק עבור שימוש רפואיות במדינות מסוימות (ישראל ואוסטרליה).

החוקרים סיכמו את תוצאות מחקרם בכך שהשימוש בקנאביס באידוי מאפשר לקלינאים טיפול בקנאביס בצורת מתן בטוחה יותר אשר מאפשרת להפחית את שיעור השימוש בקנאביס בעישון.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
זוהי סקירה ודעת מומחים מעניינת מאוד, שמראה לנו שנראה שיש יותר פתיחות לקנאביס בשאיפה, אך בתנאי שזה לא באמצעות עישון, דבר שיש עליו קונצנזוס שאינו בריא.
המסקנה מהמאמר הזה לדעתי היא, שאידוי קנאביס עדיף על עישון, אבל גם שאם כבר אידוי, אז אידוי במכשירים מאושרים על ידי הרגולציה. בישראל, מדובר בשני מאיידים וגם משאף סאיקי, שמאושר אמ”ר וכיוון שמשאף סאיקי זמין בישראל, לפי מסקנות המאמר הזה, סביר שזו אמורה להיות הבחירה העדיפה של הטיפול.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

MacCallum, C. A., Lo, L. A., & Boivin, M. (2024). Clinical Application of Cannabis Vaporization: Examining Safety and Best Practices. Cannabis and Cannabinoid Research.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן