Search
Close this search box.

כיצד הקנביס הרפואי עוזר לניהול הכאב הכרוני?

בשנים האחרונות, ישנה עלייה בשימוש בקנביס רפואי, לטיפול בכאב כרוני. זאת למרות שעדיין לא ברור כיצד הטיפול בקנביס רפואי עוזר לניהול הכאב הכרוני. מחקרים שפורסמו בעבר סברו שהטיפול בקנאביס רפואי משנה באופן הוליסטי (כוללני) את חוויית הכאב, ולא רק מטפל בהפחתת עוצמת הכאב. עם זאת, מעולם לא בחנו את ההשערה הזו בצורה מערכתית בעבר. 

סקר שאלונים אינטרנטי שנערך בקרב אוכלוסייה בפינלנד, דגם 40 מטופלי קנביס רפואי, שהושוו למדגם מייצג של מטופלי כאב כרוני, המטופלים באופיאטים. הסקר ערך השוואה בשלושת המדדים הבאים: 1) מדדים שליליים של תופעות לוואי 2) מדדים חיוביים של השפעה הוליסטית 3) מדדים חיוביים של השפעה רגשית. בנוסף, בניתוח הסטטיסטי שלטו החוקרים במדדים מתערבים, כדי למנוע את השפעתם על התוצאות. 

תוצאות המחקר הראו, באופן מובהק, שמטופלי הקנביס הרפואי דיווחו על ציונים גבוהים יותר בהשפעות חיוביות הוליסטיות ובהשפעות חיוביות רגשיות. עם זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים בדיווח על תופעות שליליות של תופעות לוואי בין קנביס רפואי לאופיאטים. בנוסף, לא נמצא הבדל בין הקבוצות לגבי תפיסת יעילות הטיפול בקנביס או באופיאטים ברמת הפחתת עוצמת הכאב. 

החוקרים סיכמו: למרות שהטיפול בקנאביס ובאופיאטים נתפס בעיני המטופלים כיעיל באותה המידה בהפחתת הכאב, לטיפול בקנביס הייתה השפעה חיובית רחבה בהרבה; על הרגש, על התפקוד ועל תחושת רווחה כללית. ממצאי המחקר תומכים גם בהשערה שהטיפול בקנביס רפואי מספק השפעה הוליסטית על ידי שינוי תפיסת הכאב ולא רק על ההשפעה הישירה של הפחתת עוצמת הכאב. 

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם: 

זהו מאמר השוואה חשוב, היות שכיום הטיפול בכאב כרוני נעשה בעיקר בעזרת תרופות אופיאטיות – פתרון בעל פוטנציאל לתופעות לוואי רבות, כמו התמכרות ואף למוות. כך שהצגה של נתונים אלו שמראים תפיסת יעילות דומה בקרב החולים, רק עם השפעה חיובית רבה יותר על מדדים רבים שהם לא רק הכאב, מספקת מזור נוסף למטופלים.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>>

Jylkkä J, Hupli A, Nikolaeva A, Alanen S, Erika Back A, Lindqvist S, et al. The holistic effects of medical cannabis compared to opioids on pain experience in Finnish patients with chronic pain. J Cannabis Res [Internet]. 2023;5(38):1–13. Available from: https://osf.io/8x5e6/. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן