Search
Close this search box.

כאשר הפרמקופיאה נכשלת: טיפול רפואי בכאב באמצעות קנאביס לעומת אופיאטים

מאמר דעה עדכני של ד”ר איתן רוסו (ממובילי המחקר בתחום הקנאביס והיום מעורב בעסקים רבים בתחום הקנאביס הרפואי) על הטיפול בכאב כרוני באמצעות קנאביס רפואי.

הוא מציין את ההשוואה של היחס risk-benefit לעומת השימוש באופיאטים, אשר בגינם ההערכה היא שיותר מ-100 אלף אנשים מתו רק בשנת 2021. זאת לעומת קנאביס שהיו מקרים נדירים של מוות לאחר צריכתו, ואלו היו רק משניים לשימוש ובעיקר בגלל היתקלויות עם רשויות החוק.

הוא מציין בנוסף, שהחשש הכי חמור היום לגבי קנאביס הוא שימוש לרעה (abuse) של בני נוער. אך עד היום, גם המחקרים שהראו פגיעה קוגניטיבית באוכלוסיה זו, הראו שהיא חלפה לאחר 72 שעות לאחר הפסקת השימוש. עד היום, לא נעשה מחקר פורמלי שהראה פגיעה קוגניטיבית לאחר שימוש בקנאביס למטרות רפואיות ואפילו היו מס’ מחקרים שהראו שיפור קוגניטיבי.

הוא מציין מס’ מחקרים פרוספקטיביים (open-label) על אוכלוסיות גדולות של 1145 מטופלים בקנדה ו-2183 מטופלים בפלורידה, ארה”ב עם כאב כרוני אשר הראו שיפור בכאב וירידה בשימוש באופיאטים (opioid sparing effect) ובתרופות אחרות לאנלגזיה (הפחתת כאב) וגם שיפור באיכות חיים ומדדים נוספים באופן מובהק. במחקר הקנדי 28.1% מהמטופלים שהשתתפו במחקר דיווחו על שימוש באופיאטים בתחילת המחקר, כאשר בסוף המחקר רק 11.3% מהמטופלים המשיכו להשתמש באופיאטים. בנוסף, במחקר הקנדי נצפתה ירידה במינון היומי הממוצע של האופיאטים מ-152 מ”ג בתחילת המחקר ל-32.2 מ”ג בסוף המחקר.

ד”ר רוסו מציין גם את חשיבות המחקר על קנבינואידים אחרים כגון CBG אשר כבר יש עבורם עדויות ליעילות בהפחתת עוצמת הכאב, החרדה והדיכאון, עם יחסית מעט תופעות לוואי וללא תופעות גמילה.

ד”ר רוסו מסכם שהגיע הזמן שקלינאים יתחילו לחקור ולטפל במטופליהם בעזרת קנאביס ואם הם לא מצליחים, אז שיפנו את המטופל לרופא אחר שכן מוכן.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
זהו מאמר דעה מעניין מאחר והוא קורא תיגר על שימוש נרחב באופיאטים כתרופה לכאב ללא התקדמות במחקר של אלטרנטיבות טיפוליות אחרות.
לדעתו של ד”ר רוסו שימוש בקנאביס לצורך הפנאי ושימוש בקנאביס כתכשיר טיפולי אינם יכולים להיבחן כמקשה אחת בזירה הקלינית המדעית.
ד”ר רוסו טוען בנוסף שחששות מנזקי קנאביס בלי ביסוס מחקרי רק מונעות התקדמות מדעית ועניינית בנושא של שימוש בקנאביס כתרופה לכאב.
בשל כל זאת, והעדויות הקיימות לצריכה מופחתת יותר של תרופות אופיאטיות ובו בזמן גם שיפור במדדים רבים שיכולים לשפר את איכות חיי המטופלים, יש לשקול את הטיפול בקנאביס רפואי לעומת כל החלופות עבור כל מטופל ולהבין האם התועלת שתצמח מהטיפול בקנאביס רפואי תעלה על הסיכונים בטיפול ו/או הסיכונים בחשיפה לטיפולים אחרים, אשר פרופיל הבטיחות שלהם כבר ידוע.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Russo EB. When The Pharmacopoeia Fails: Cannabis for Pain. Pain Med. 2023 Jul 5;24(7):912-913.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן