Search
Close this search box.

יעילות ובטיחות השימוש בשמן קנאביס לטיפול בכאב כרוני

בעולם, וגם בישראל, ישנה עלייה בשכיחות השימוש בקנאביס רפואי, זאת למרות שטרם בוצעו מחקרים קליניים מבוקרים באיכות גבוהה, שהוכיחו את יעילות ובטיחות הטיפול בקנאביס בהפחתת כאב כרוני. מרבית המטופלים בוחרים לצרוך את הקנאביס בתפרחות בשאיפה, לכן מעט מאוד ידוע, גם מנתוני העולם האמיתי, על יעילות ובטיחות השימוש בשמן קנאביס לטיפול בכאב כרוני.

המחקר הבא נוהל על ידי פרופ’ דורית פוד, חוקרת כאב מוערכת מהפקולטה לסיעוד באוניברסיטת חיפה, יחד עם פרופ’ אילון אייזנברג ו-11 רופאי כאב נוספים שגייסו מטופלים מתאימים. המחקר בוצע באופן של מעקב פרוספקטיבי, ארוך טווח, לפני תחילת הטיפול בשמן קנאביס ולאחר חודש, 3 ו-6 חודשים מתחילת הטיפול.

מטרת המחקר הייתה להעריך את יעילותו ובטיחותו לאורך זמן של הטיפול בשמן קנאביס רפואי.

במחקר השתתפו מטופלים בעלי רישיון לשמן קנאביס בלבד (ללא שילוב עם תפרחות). מדד התוצאה הראשי היה השינוי בממוצע עוצמת הכאב השבועי. מדדים שניוניים שנבדקו כללו סימפטומים נלווים (כאב ביום הדיווח, שאלון מק’גיל לכאב, שינה, הערכת יתר (קטסטרופיזציה) של עוצמת הכאב, חרדה, דיכאון ומוגבלות מכאב) ואיכות חיים.ניתוח התוצאות בוצע בסגנון רגרסיה לינארית – שימוש במודלים סטטיסטיים להערכת הקשרים בין משתנים, שיטת ניתוח שמקובלת מאוד בסגנון מחקר זה. בנוסף, נעשו ניתוחים לפי “מגיבים” לטיפול (הפחתה של לפחות 30% בעוצמת הכאב, בלפחות אחת מנקודות המעקב) לעומת “לא מגיבים”.

במחקר השתתפו 218 מטופלים, בבייסליין, ונאספו נתוני מעקב על 188, 154, ו-131 מטופלים לאחר חודש, 3 ו-6 חודשי מעקב, בהקבלה, שהם מקבילים לשיעור דרופ-אאוט של 14%, 30% ו-40%, בהקבלה.
לאחר 6 חודשים, המטופלים צרכו בממוצע ביום כ-22 מ”ג קנבידיול (CBD) וכ-20 מ”ג של טטרה-הידרו-קנבינול (THC).ממוצע עוצמת הכאב השבועי ירד באופן מובהק, סטטיסטית, מ-7.9 לפני הטיפול ל-6.6 (הפחתה של 1.3 נקודות) לכלל המדגם. רוב מדדי התוצאה השניוניים השתפרו גם הם באופן מובהק.

מתוך 218 המטופלים: 24% נמצאו כ”מגיבים לטיפול”, אך לא היה ניתן לנבא מדוע הם הגיבו ולא אחרים לפי מדדי הבייסליין. כן נמצא שמטופלים “מגיבים” שהגיבו עם הפחתה קלינית בעוצמת הכאב השבועי, דיווחו גם על שיפור במדדים השניוניים בשיעור גבוה יותר.הדיווח על תופעות הלוואי היה שכיח, אך ברובו נמצא ברמה לא חמורה: 52% מהמטופלים שדיווחו על לפחות תופעת לוואי אחת, לאחר חודש, בעוד ש-51% ו-32% שדיווחו על לפחות תופעת לוואי אחת לאחר 3 ו-6 חודשים, בהקבלה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו קשורות למערכת העצבים המרכזית (בעיקר: סחרחורת, עייפות, כאבי ראש, ורטיגו, הרגשת שכרות, בלבול, שינוי בחשיבה, פגיעה בהתמצאות ועוד); מערכת העיכול (בעיקר: חוסר נוחות בבטן, כאבי בטן, יובש בפה, טעם רע, עצירות ועוד); פסיכולוגיות (בעיקר שכחנות, חרדה ועוד); תופעות לוואי שקשורות למערכת השריר-שלד (בעיקר: חולשת שרירים); קרדיווסקולריות (בעיקר שינויים בדופק ופלפיטציות); במערכת הראייה (בעיקר: ראייה מטושטשת ויובש וגרד בעיניים) ומערכת השמיעה (בעיקר: ירידה בשמיעה וזמזום באוזניים).

החוקרים סיכמו את תוצאות המחקר בכך, שבאופן שבו נבחנה שאלת המחקר, נמצאה השפעה קלה של שיפור ארוך טווח בעוצמת הכאב הכרוני ובמדדים הקשורים אליו, עם פרופיל יעילות סביר באמצעות טיפול במינונים נמוכים יחסית (בהשוואה לעישון קנאביס), בצריכה פומית (בבליעה) של THC ו-CBD.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

זהו מחקר חשוב מאוד, מאחר שישנם לא מעט מטופלים שצורכים קנאביס בשמן בלבד, ועד למחקר זה לא היו לנו עדויות משמעותיות לגבי יעילות ובטיחות הטיפול בשמן לטווח ארוך.
במחקר אומנם רואים יעילות שנחשבת מובהקת סטטיסטית, אבל הרלוונטיות של ההשפעה, מבחינה קלינית, מוטלת בספק, היות והפחתה של 1.3 נקודות על סולם של 0-10 בעוצמת הכאב, רק עבור 60% מהמטופלים שנשארו על הטיפול לאחר חצי שנה, אינה מאוד משכנעת. בנוסף, שיעור תופעות הלוואי ביותר ממחצית מהמטופלים במחקר לאחר חודש, הוא מאוד מדאיג, גם אם הן לא נחשבות תופעות לוואי חמורות.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>

Pud D, Aamar S, Schiff-keren B, Sheinfeld R, Brill S, Robinson D, et al. Cannabis oil extracts for chronic pain: what else can be learned from another structured prospective cohort? Pain reports. 2024;e1143:1–6.

2 תגובות

  1. היי שוקי
    תודה על השיתוף במידע על המחקרים.
    האם המחקר בוצע על שמן אחיד, או חברות שונות?

    1. שלום ציקי היקרה,
      אני שמח לשמוע שאת מוצאת עניין בסיכומי המאמרים בבלוג.
      לשאלתך, המחקר קיבל מימון מחברת Rafa ולכן סביר שהמטופלים הונחו לקנות מוצרים מחברה זו ורבים מהם עשו כך, אבל לא כולם.
      בכנס האגודה הישראלית לכאב האחרון שמערך בכפר בלום, נציגי החברה הציגו פוסטר עם נתונים חלקיים (sub group analysis) רק על מטופלים שצרכו מוצרים של החברה והנתונים מפוסטר זה היו דומים לכלל האוכלוסיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן