Search
Close this search box.

טיפול רפואי בקנאביס למטופלים עם כאב סרטני עמיד לטיפולים קונבנציונליים

טיפול בכאב סרטני, בשלבים מתקדמים של המחלה, הוא אתגר משמעותי, שבמקרים רבים דורש גישה מולטי-דיציפלינרית. ולמרות שישנה התקדמות משמעותית בתחום הפרמקולוגיה (תרופות) ובטיפולים ההתערבותיים, לצערנו ישנם עדיין מטופלים רבים שסובלים מכאב עמיד לטיפולים אלו, דבר שדורש טיפול לצורך זה שנותר ללא מענה.

במחקר שנערך במרכז הרפואי ת”א ע”ש סוראסקי (איכילוב), בהנחייתו של ד”ר אורי הוכברג מהמחלקה האונקולוגית, בשיתוף עם ד”ר סילביו בריל וד”ר חגי שרון ממרפאת הכאב באיכילוב, הם חולקים את ניסיונם בטיפול בקנאביס רפואי למטופלים עם כאב סרטני עמיד לטיפולים קונבנציונליים. המחקר התבצע בסגנון מחקר חתך; 252 מטופלים שסובלים מכאב סרטני עמיד לטיפול, מילאו שאלון בנקודת זמן יחידה בזמן הטיפול שלהם. מתוך מטופלים אלו, כ-55% מהם טופלו בקנאביס רפואי וכ-45% לא טופלו בקנאביס רפואי.

ממצאי המחקר הראו שניהול הטיפול בכאב, עבור מרבית המטופלים, התבצע על ידי האונקולוג המטפל, ולא על ידי רופא/ה שמתמחה בטיפול בכאב. הסיבות לתחילת הטיפול בקנאביס היו בעיקר להפחתה בכאב, אך גם עבור הפרעות שינה וירידה בתיאבון ובמשקל.

בנושא ההפחתה בעוצמת הכאב, נשאלו שתי שאלות, כאשר תופעות הלוואי שדווחו היו ברובן קלות; עייפות וסחרחורת (כ-23% וכ-22%, בהתאמה). בקרב המטופלים שלא צרכו קנאביס רפואי – כ-65% מהם דיווחו שצרכו קנאביס רפואי בעברם, אך הפסיקו את הטיפול מסיבות של חוסר יעילות או בגלל תופעות לוואי (כ-40% וכ-35%, בהתאמה).

החוקרים סיכמו את תוצאות מחקרם בכך שיש צורך בטיפולים חדשניים עבור הטיפול בכאב סרטני תוצאות המחקר הנוכחי, לפיהם, מדגישות את היכולת של הטיפול בקנאביס רפואי לשפר את הסימפטומים של מטופלים עם כאב סרטני עמיד, עם פרופיל בטיחות עדיף לעומת טיפולים אחרים.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי

זהו בהחלט מחקר חשוב, שתוצאותיו יכולות לעזור לרופאים לשקול להציע למטופלים שסובלים מכאב סרטני עמיד, טיפול רפואי בקנאביס להטבת מצבם. עם זאת, יש לקחת בחשבון שיש בתוצאות המחקר הזה הטיה משמעותית של שרידות (Survival bias), משום שהמטופלים שעבורם הוערכה יעילות הטיפול בקנאביס, הם אלו שנשארו על הטיפול משום שהוא עזר להם, וסביר שאם המטופלים שהפסיקו את הקנאביס היו נשאלים את אותה השאלה, תוצאות המחקר היו משתנות לרעה.

עם זאת, אין במסקנות אלה להניא מטופלים ומטפלים לא לנסות את הטיפול בקנאביס רפואי, משום שאולי עבורם הוא יהיה יעיל.

לקריאת המאמר המלא>

cancer-related pain in a specialised clinical service: a cross-sectional study. BMJ Support Palliat Care [Internet]. 2023 Nov 16 [cited 2023 Nov 21]; Available from: https://spcare.bmj.com/content/early/2023/11/15/spcare-2023-004421

 

 

 

 

2 תגובות

    1. שלום רב ציקי,
      אני שמח שקיבלת השראה מהסיכום מאמר.
      לשאלתך, היות והמאמר פורסם בג’ורנל ללא גישה למאמר ללא תשלום משמעותי לט עלה בידיי לקרוא את המאמר המלא ובתקציר המאמר שזמין אין את המידע שאת שואלת לגביו.
      עם זאת, לפי מחקרים אחרים בתחום, מטופלים אונקולוגיים נוטים ברובם לצרוך קנאביס רפואי דרך שמן או שילוב של שמן עם תפרחות ופחות בתפרחות בלבד.
      המשך יום נעים,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן