Search
Close this search box.

טיפול משולב קנאביס ואופיאטים לשיכוך כאבים: השפעת השימוש בהם בו זמנית על עוצמת הכאב

שימוש נרחב בתרופות אופיאטיות לטיפול בכאב חושף את תופעות הלוואי המסוכנות שלו: שימוש ממושך מצריך עליה מתמדת במינונים של התרופות האופיאטיות כדי להשיג את אותה השפעה, התפתחות של התמכרות ותלות באופיאטים והופעת תסמונת גמילה בהפסקת השימוש. כדי להפחית את שיעור תופעות הלוואי האלו נבדקה אפשרות להשתמש בחומרים אשר יכולים להגביר את ההשפעה הקלינית של אופיאטים בשימוש במקביל (סינרגיזם). קנאביס פועל גם על אותם רצפטורים כמו אופיאטים ולכן נבדקה בעבר אפשרות של שימוש באופיאטים יחד עם קנאביס.

המטרה של הסקירה הספרותית הנוכחית הייתה לבדוק את התוצאה של שימוש במקביל באופיאטים וקנבינואידים במחקרים קליניים (מחקרים במטופלים) ובמחקרים פרה-קליניים (מחקרים בבעלי חיים).

סקירת הספרות הנוכחית כללה מחקרים קליניים, מחקרים תצפיתיים ומחקרים פרה-קליניים אשר בדקו את השפעת השימוש באופיאטים ובקנאבינואידים בו זמנית על עוצמת הכאב. החוקרים איתרו 92 מחקרים כאלו בסך הכל, המתאימים להיכלל בסקירה.

מתוכם, ארבעים מחקרים פרה-קליניים, שלושים וחמש מחקרים קליניים ו-17 מחקרים תצפיתיים בדקו את ההשפעה על הפחתת עוצמת הכאב. מתוצאותיהם של שבעה מחקרים פרה-קליניים נמצא שה-ED50 (הנקודה בה 50 אחוז מהחיות מראות השפעה קלינית חיובית) של מורפיום נמוך פי 3.5 כאשר ניתן במקביל ל-THC מאשר לבדו (הערה: כלומר, צריך מינון נמוך יותר של אופיאטים בכדי להגיע להשפעה קלינית, כאשר משלבים אופיאטים עם עם THC).

מניתוח של שישה מחקרים אחרים מצאו החוקרים ששילוב THC עם מורפיום לא היה קשור לעליה בסכנה לשימוש לרעה (Abuse).

חמישה מחקרים קלינים אשר בדקו את הפחתת עוצמת הכאב כתוצאה ממתן של אופיאטים יחד עם קנאבינואידים, הראו מגמה מעורבת לגבי יכולת שיכוך הכאב. באופן ספציפי, מחקר אחד מצא שמתן Dronabinol  (THC סינטטי) במינון קטן עם אופיאטים דווקא מפחית את יכולת שיכוך הכאב. מחקר אחר מצא ששילוב של Dronabinol ומורפיום מפחית את התחושה הלא נעימה של הכאב.

מתוך חמישה מחקרים קליניים, שלושה הראו ששילוב קנאביס עם אופיאטים יכול להעלות את הסיכון לשימוש לרעה.

שלושה מחקרים רנדומליים על כאב אקוטי הראו שאין השפעה של הפחתת מינוני האופיאטים בשילוב עם קנבינואידים וללא הפחתה בעוצמת הכאב (הערה אישית של ד”ר אבירם: כבר די ידוע שקנאביס לא מועיל לכאב אקוטי).

חמישה מחקרים על כאב כרוני הראו הפחתה בעוצמת הכאב.

שלושה מחקרים קליניים רנדומליים עם דרונבינול (THC סינטטי) הראו שלא הייתה השפעה קלינית על הכאב.

עם זאת, ניתוח מטה-אנליזה של המחקרים התצפיתיים הראה ש-39% מהמטופלים דיווחו על הפסקת השימוש באופיאטים, ו-85% מהמטופלים דיווחו על הפחתת מינון של האופיואיטים.

הכותבים סיכמו את המאמר בכך שלמרות שישנם עדויות שמסמנות לכיוון של opioid sparing effect (הפחתת המינון המדרש של האופיאטים) של קנבינואידים בחיות ובמחקרים תצפיתיים, עדיין לא ניתן לראות זאת במחקרים מבוקרים ברמה גבוהה.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי:
זהו מחקר חשוב מאוד שאסף עדויות רבות ויכול לתת לנו פרספקטיבה רחבה יותר על העדויות כחוקרים וכמטפלים.
עם זאת, ברור שאי אפשר לראות את ההשפעה במחקרים קליניים ברמה גבוהה, כדי עד היום לא נעשו מחקרים כאלו על קנאביס פול-ספקטרום בשאיפה, אלא רק על נגזרות סינטטיות של THC וספריי שמשלב רק THC ו-CBD.
בנוסף, דווקא במחקרים על כאב כרוני, רואים באופן רציף שההשפעה היא חיובית בטיפול בקנאביס, ועכשיו גם ניתן לראות שאפשרי שתהיה גם השפעה סינרגיסטית עם אופיאטים על הפחתת עוצמת הכאב עבור מטופלים.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Nielsen, S., Picco, L., Murnion, B. et al. Opioid-sparing effect of cannabinoids for analgesia: an updated systematic review and meta-analysis of preclinical and clinical studies. Neuropsychopharmacol. 47, 1315–1330 (2022)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן