Search
Close this search box.

השפעת הקנביס על Pouchitis – דלקת במהלך מחלת הקוליטיס

מחלות מעי דלקתיות מטופלות בקנאביס רפואי באופן די נרחב, להפחתה בסימפטומים השונים של המחלה. אחת מהן; קוליטיס כיבית, כבר נחקרה בעבר ונמצאת כמחלה שמושפעת באופן חיובי מהטיפול בקנאביס רפואי. גם המחקר שלפניכם עוסק בהשפעת הקנביס על תסמיני הקוליטיס, אבל בהיבט מאוד מדויק ופחות שכיח שלה.

אחד מהטיפולים הנפוצים להפחתת הדלקת בקוליטיס כיבית הוא חיבור של חלק מהמעי (אילאום) ויצירת פאוצ’ (כיס). בחלק מהמקרים, עשויה להתפתח בכיס דלקת (Pouchitis) ונשאלת השאלה: האם הטיפול בקנאביס יעיל עבור הדלקת הספציפית הזו או לסימפטומים שלה?

לשם כך, בוצע מחקר קטן יחסית, שכלל 7 מטופלים (כולם גברים) בממוצע גילים 51, שסבלו מדלקת כרונית של הפאוצ’. המחקר בוצע בהובלתה של ד”ר תמנע נפתלי – חלוצת המחקר בקנאביס רפואי בטיפול במחלות מעי דלקתיות. המטופלים טופלו של קנאביס רפואי. נקודת המעקב הראשונה נערכה לפני תחילת המחקר, כאשר לאורך המחקר בוצעו 3 נקודות מעקב נוספות: לאחר 8 שבועות, לאחר 12 שבועות ובתום השבוע ה-25 שהיווה את סיום המחקר.

במהלך המעקבים, נצפה שיפור משמעותי הכרונית ממוצע של 11 לעד 5 – בסיום המעקב. נמצא האובייקטיבי ממוצע של 7.3 לעד 4.4. בנוסף, נמצאה ירידה בכמות היציאות ביום, מממוצע של 14 לעד 10. כמו כן, איכות החיים השתפרה מממוצע של 72 ל-97.  לא דווחו כלל תופעות לוואי מהטיפול בקנאביס.

החוקרים סיכמו את המחקר בכך שלמרות שהמדגם היה קטן, בזכות המעקב הארוך ממצאיו מעניקים ערך רב לחוקרים ולמטפלים. בנוסף, הטיפול בקנאביס הרפואי הוביל לשיפור משמעותי בסימפטומים ובאיכות החיים של המטופלים הללו, במצב שבו תרופות אחרות לא הועילו. החוקרים קוראים לביצוע מחקרים נוספים בטיפול בקנאביס במחלה הספציפית הזו.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם

בהחלט משמח אותי לראות שגם מחלות או סיבוכים שכיחים פחות בקרב המטופלים, מקבלים מחקר מיוחד, ולרופאים יש מוטיבציה לחקור כיצד לעזור לאותם מטופלים, גם באמצעות קנאביס רפואי. עם זאת, למרות משך המעקב הארוך במחקר זה, יש לקחת בחשבון שמדובר בדיווחי מקרה (case reports) אשר קשה על פיהם לקבוע מדיניות והמלצות גורפות לטיפול.

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>>

Naftali, T., Schleider, L. B. L., Kayless, H., Bromberg, Z., Dotan, I., & Broide, E. (2023). Cannabis Improves Clinical Outcomes and Quality of Life in Patients With Chronic Pouchitis. ACG Case Reports Journal10(8).‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן