Search
Close this search box.

השפעת הטיפול במוצרי קנביס הומוגניים על איכות החיים הקשורה לבריאות

העדויות אודות השפעותיו החיוביות של הטיפול בקנביס רפואי על איכות החיים של מטופלים רבים הולכות ומצטברות, עם הזמן. הבעיה במחקרים שמתעדים את העדויות הללו היא השימוש במוצרי קנביס הטרוגניים. עובדה שמקשה על הכללת הממצאים עבור מוצרים ספציפיים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את השפעת הטיפול בקנביס רפואי על איכות החיים הקשורה לבריאות, תוך שימוש במוצרים שהם יותר הומוגניים.

מחקר בסגנון פרוספקטיבי עקב אחר מדדים שדווחו ע”י מטופלים לפני תחילת הטיפול, ולאחר חודש, 3, 6 ו-12 חודשים מתחילת הטיפול. הנתונים נאספו מרשם (רג’יסטרי) הקנביס הרפואי בבריטניה, המשמש כבר שנים רבות כמקור לפרסומים רבים. בנוסף, נערך מעקב אחר בטיחות הטיפול באמצעות דיווח/שאלון על תופעות לוואי.

לטענת החוקרים, מה שהופך את המחקר הזה לייחודי ולהומוגני יותר ממחקרים קודמים, היא העובדה שהנתונים נותחו רק עבור מטופלים שצרכו מוצרי קנביס של חברת אדבן (®Adven).

בסה”כ, נאספו נתונים מ-1,378 מטופלים, כאשר כ-42% מהם כבר השתמשו בקנביס בנקודת הבייסליין. מרבית המטופלים במחקר זה היו בעלי אבחנה עיקרית של כאב כרוני. מרביתם (כ-46%) טופלו בשמן קנביס, 17% טופלו רק בתפרחות קנביס וכ-36% בשילוב של שמן ותפרחת. בכל המדדים שנבדקו, נמצא שיפור מובהק סטטיסטית בכל נקודות המעקב. מטופלים שטופלו רק בתפרחות או בשילוב, הראו שיפור מובהק בהפחתת חרדה, בשינה ובאיכות החיים, לאחר שנה של טיפול, בהשוואה למטופלים שטופלו רק בשמן.

במהלך איסוף הנתונים, דווחו 3,663 תופעות לוואי, על ידי 297 מטופלים שמהווים 22% מהמדגם.

החוקרים עצמם דיווחו רק על 5 תופעות הלוואי השכיחות ביותר עבור כל צורת מתן. תופעות הלוואי השכיחות ביותר אחרי שימוש בשמן קנביס בלבד היו: עייפות (24%), נמנום (20%), ישנוניות (לתרגיה) (20%), יובש בפה (19%) וסחרחורת (18%) ; 5 תופעות הלוואי השכיחות ביותר עבור צריכת תפרחות בלבד היו: יובש בפה (23%), קשיי ריכוז (21%), נמנום (21%), עייפות (18%) וכאב ראש (16%) ; 5 תופעות הלוואי השכיחות ביותר עבור שילוב של תפרחות ושמן קנביס היו: עייפות (16%), יובש בפה (14%), נמנום (14%), לתרגיה (12%) וכאב ראש (11%). בסך כלל הנתונים, היה רק דיווח אחד על פסיכוזה  (0.07%).

בסיכום התוצאות, החוקרים ציינו שהטיפול במוצרי הקנביס של חברת אדבן נמצא כקשור בדיווח עצמי לשיפור בחרדה, באיכות שינה ובאיכות החיים. מטופלים שבטיפול שלהם נכללו תפרחות דיווחו על השפעה טובה יותר. עם זאת, החוקרים הדגישו שבשל אופן איסוף הנתונים במחקר זה והמגבלות שלו, יש לקחת את התוצאות בעירבון מוגבל.

סיכום ומסקנות ד”ר יהושע (שוקי) אבירם:

זהו מאמר מעניין שכמובן, מוסיף רבות להבנתנו בהשפעת הקנביס הרפואי, עם זאת, במטרת המחקר נטען שהחידוש המשמעותי בו הוא השימוש במוצרים הומוגניים, אך כלל לא הוצגו במחקר המוצרים הספציפיים שבהם נעשה שימוש, אלא צוין רק שם החברה שמייצרת אותם. אם תוצאות המחקר היו מתבססות על טיפול בסוג תפרחת, בהחלט היה ניתן לטעון כך, אבל ההנחה שלי היא שנעשה שימוש בזנים רבים של חברה זו, וגם, כפי שהוצג במחקר, אלו נצרכו בשלוש דרכי צריכה מרכזיות, דבר המעלה את הטרוגניות המחקר.

יש לשים לב שאחוז משמעותי של המטופלים במוצרים אלו דיווחו על תופעות לוואי רבות שלא ניתן להתייחס אליהן בקלות, היות שהן לחלוטין יכולות להשפיע לרעה על תפקוד המטופלים. שאלה נוספת שעולה היא, לאור העובדה שרוב המדגם אובחנו בכאב כרוני, האם לא היה נכון גם לעקוב על השינוי בעוצמת הכאב על ידי הטיפול? מה דעתכם?

לקריאת המאמר המלא, באנגלית>

Erridge S, Leung O, Holvey C, Coomber R, Beri S, Khan S, et al. An observational study of clinical outcome measures in patients treated with cannabis-based medicinal products on the UK Medical Cannabis Registry. Neuropsychopharmacol Reports. 2023;43:616–32.

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן