Search
Close this search box.

השוואה בין שימוש בקנאביס אשר דווח בסקר אנונימי לבין דיווח על שימוש בקנאביס ברשומה אלקטרונית במרפאות ראשוניות

נכון לזמן פרסום המחקר הזה, 18 מדינות בארה”ב אישרו שימוש בקנאביס לצורכי פנאי (צרכים חברתיים). בארה”ב שימוש בקנאביס רפואי או לצורכי הפנאי מעודכן ברשומה רפואית אלקטרונית. בנקודה מסויימת בזמן התעוררו ספקות לגבי המהימנות של הרשומה, כאשר ההנחה היא ששיעור השימוש בקנאביס גבוה יותר מאשר זה המדווח לגורמי הרפואה.

מטרת המחקר הזה הייתה לבדוק את שיעור צרכני הקנאביס הרפואי ולהשוות אותו לשיעור צרכני הקנאביס הרפואי, כפי שמדווח ברשומה הרפואית האלקטרונית.

מחקר זה בוצע בסגנון תצפיתי, פרוספקטיבי, אשר בדק בעזרת שאלונים ומאגר נתונים אלקטרוני את צריכת הקנאביס הרפואי ולצרכי הפנאי בקרב מטופלים מעל גיל 18.

המחקר בוצע בשנת 2019, במדינות בארה”ב בהן הותר שימוש בקנאביס לצורכי הפנאי. מתוך 108,950 מטופלים של חברת הביטוח הרפואית Kaiser Permanente Washington אשר נמצאו מתאימים למחקר, נבחרו בצורה אקראית 5,000 מטופלים. המטופלים הללו קיבלו את השאלון האנונימי עם שאלות בנוגע לצריכת קנאביס רפואי או לצורכי הפנאי במהלך השנה האחרונה.

מתוכם, 1,688 מטופלים ענו על השאלון האנונימי. מתוכם, 56% היו נשים, כאשר הגיל הממוצע שלהם היה 51 שנים.

על סמך הנתונים מהשאלון האנונימי, 38.8% מהנשאלים השתמשו בקנאביס בשנה אחרונה. לפי נתונים מתוך הרשומה הרפואית, 21.9% השתמשו בקנאביס בשנה אחרונה. בבדיקת הדיווח של מטופלים בשאלון מול דיווח ברשומה רפואית נמצאה התאמה בשימוש בקנאביס רפואי ב 10% מהמקרים ובקנאביס לצורכי הפנאי ב 8.4% מהמקרים.

החוקרים סיכמו שישנו תת דיווח ברשומה הרפואית האלקטרונית.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי, טוען שזהו מחקר מעניין מאוד שמראה לנו שיש תת דיווח על צריכת קנאביס גם למטרות פנאי וגם למטרות רפואיות שיכול בהחלט להיות שקיים גם בישראל. בישראל, ברוב מערכות הדיווח הרפואיות, אין קוד רפואי שמאפשר לרופא לסמן טיפול בקנאביס וגם אין שאלה מובנית באנמנזה הרפואית לגבי כך, ולכן, סביר להניח שמרבית הרופאים לא מודעים לצריכת קנאביס על ידי המטופלים שלהם. נקודה זו חשובה משום שלקנאביס יש אינטראקציה עם תרופות רבות וישנו סיכוי לתופעות לוואי מהשילוב של אלו או שיש שינוי להתאים את מינון התרופות ללחץ דם, סכרת או אחרות כדי להימנע בתופעות לא רצויות.

היות ויש היום כמעט 140 אלף מטופלי קנאביס רפואי בישראל, אם הייתי נדרש לכך, הייתי ממליץ שבכל המערכות הרפואיות יהיה זמין קוד לטיפול בקנאביס רפואי, קוד לצריכה חברתית של קנאביס ושזו תהיה שאלת חובה בכל אנמנזה רפואית וסיעודית שנעשית בארץ.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Lapham GT, Matson TE, Carrell DS, Bobb JF, Luce C, Oliver MM, Ghitza UE, Hsu C, Browne KC, Binswanger IA, Campbell CI, Saxon AJ, Vandrey R, Schauer GL, Pacula RL, Horberg MA, Bailey SR, McClure EA, Bradley KA. Comparison of Medical Cannabis Use Reported on a Confidential Survey vs Documented in the Electronic Health Record Among Primary Care Patients. JAMA Network Open. 2022 May 2;5(5):e2211677.

2 תגובות

  1. Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s truly informative.
    I’m gonna watch out for brussels. I will be
    grateful if you continue this in future. Numerous
    people will be benefited from your writing. Cheers! Escape roomy lista

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן