Search
Close this search box.

הוכחת היתכנות של שילובים בין תכולת קנבינואידים וטרפנים עיקריים בתפרחות קנאביס והשפעתם על מטופלים

צמח הקנאביס מורכב ממאות קנאבינואידים, טרפנים וחומרים נוספים. כל החומרים האלה יכולים להיות רלוונטיים מבחינה פרמקולוגית. יחד עם זאת, הקנאבינואידים הנחקרים הם בעיקר THC ו-CBD. קיימים מעט מאוד מחקרים אשר בודקים את היתרונות והחסרונות של שימוש בקנאביס עם שילובים שונים וריכוזים שונים של טרפנים וקנאבינואדים.

מטרת המחקר הזה הייתה להציג שיטת סיווג מורחבת ונגישה של זני קנאביס על סמך כימוטיפ (ריכוז הטרפנים והקנאבינואידים הספציפי לפי בדיקות מעבדה) של המרכיבי הצמח.

מדובר במחקר חדש מבית היוצר של האפליקציה Releaf App. אפליקציה פתוחה וחינמית שכל אחד יכול להיכנס ולדווח בה ללא קשר למטרת השימוש בקנאביס. מדובר בעצם במחקר שבוצע בסגנון של מחקר תצפיתי על אוכלוסייה של משתמשי קנאביס למטרות שונות, לרבות לצורכי הפנאי (ולא רק על מטופלים ולכן בעייתי במידה רבה לנתח משם נתונים ולהסיק נתונים לגבי יעילות או בטיחות קלינית).

במחקר זה נלקחו דיווחים מ-204 אנשים שדיווחו על 6309 סשנים (פעמים בהם נצרך הקנאביס) של לפני ואחרי שימוש בקנאביס. החוקרים בחרו רק בסשנים של שימוש בצמח הקנאביס (כאשר צורת השימוש הייתה אידוי או עישון). למחקר נבחרו סשנים עם זנים שיש לגביהם נתוני מעבדה על ריכוז הטרפנים והקנאבינואידים שבהם.

בתוך כך, החוקרים ניתחו מידע על ריכוזי הקנבנואידים והטרפנים עבור 478 זני קנאביס ייחודים בעזרת בדיקות מהמעבדות של הזנים שעליהם דיווחו המטופלים שלקחו אותם. (הערה של ד”ר אבירם: מיותר להגיד שהשונות בין אצוות לא נלקחה בחשבון שם).

תוצאות המחקר הראו שצריכה של חמשת הזנים השכיחים ביותר שנותחו במחקר נמצאו כקשורים לירידה בעוצמת הכאב, כאשר שלושה זנים של נמצאו קשורים לירידה בעוצמת החרדה ו/או הדיכאון וזן אחד דווקא החמיר את עוצמת החרדה ו/או הדיכאון (זן בשם MC61 – כנראה שם פנימי שלהם).

בנוסף, נמצא הבדל בבטיחות הטיפול (לפי דיווחי תופעות לוואי), כאשר הזנים העשירים ב-THC (אחוז THC 15-25%) היו קשורים להכי פחות דיווחים על תופעות לוואי (הערה של ד”ר אבירם: למרות שגם הזנים האחרים בטווחים דומים של THC אבל מכילים יותר CBD).

עוד מצאו החוקרים שריכוז גבוה, מעל הממוצע, של הטרפנים מסוג מירצן (mircene) וטירפנולן (terpinolene) בתוך הזן עם ריכוז נמוך מאוד של CBD, קשור לסיכוי גבוה יותר לחוות אפקטים חיובים ולסיכוי נמוך יותר לחוות אפקטים שליליים.

החוקרים סיכמו את מחקרם בכך שהסיווג של זני הקנאביס שהם מצאו יכול לעזור לצוות המטפל לקבל מידע על זני הקנאביס מעבר למידע השטחי יותר שהוא רק הריכוזים של THC ו-CBD.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

למרות החסרונות המתודולוגיים של המחקר, שהם בעיקר עצם איסוף המידע מאפליקציה שפתוחה לציבור הרחב ללא הגבלה ואין אפשרות לוודא את המידע והטרוגניות של המחקר שסביר שכולל גם מטופלים וגם צריכה חברתית, זה מחקר שמראה שהמדע מנסה להתקדם קדימה מהתפיסה הפשטנית שיש להתייחס רק ל-THC ו-CBD בהחלטות הטיפול בקנאביס רפואי ובעצם יש לפתוח את המחשבה באופן רחב יותר ולהבין שיש עוד מאוד חומרים בקנאביס שכנראה משפיעים על יעילות ובטיחות הטיפול.

אנקדוטה מעניינת היא שהממצאים במחקר הזה תואמים לממצאים קודמים גם מהמחקרים שלי שמראה שמראים שמטופלים שעמידים לתופעות לוואי יעלו כל הזמן את אחוזי ה-THC ועדיין לא יחוו תופעות לוואי ודווקא יהיו יותר תופעות לוואי בזנים דלים ב-THC (ועשירים ב-CBD) בגלל שאלו שצורכים אותם, כנראה רגישים יותר מראש.

חשוב גם להבין שסביר שאותם האנשים במחקר לא לקחו רק זן אחד בחודש וקשה להבדיל בין ההשפעות קצרות הטווח של שאיפה מכל זן (כנראה גם בדרך מתן שונה). בנוסף, לא יכולה להיות מובחנת ההשפעה ארוכת הטווח של המטבוליטים שנשארו בדם משאר הזנים שנצרכו.

לסיכום, כאשר לוקחים בחשבון שכל הזנים שנבחנו במחקר זה הם עתירי THC עם טווחים דומים של טרפנים, לא ברור מה המחקר הזה יכול לעזור לצוות המטפל ולמטופלים להשיג טיפול יעיל ובטוח יותר.

לקריאת המחקר המלא (באנגלית)>>

 

Vigil JM, Stith SS, Brockelman F, Keeling K, Hall B. Systematic combinations of major cannabinoid and terpene contents in Cannabis flower and patient outcomes: a proof-of-concept assessment of the Vigil Index of Cannabis Chemovars. J Cannabis Res. 2023 Feb 8;5(1):4

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן