Search
Close this search box.

הבדלים בתופעות הלוואי בין נשים לגברים המטופלים בקנאביס רפואי: תגובת החוקרים למאמר הביקורת

מאמר מקורי: הבדלים בתופעות הלוואי בין נשים לגברים המטופלים בקנאביס רפואי

כאב כרוני שלא ממקור סרטני, הינה ההתוויה השכיחה ביותר בגללה מטופלים משתמשים בקנאביס רפואי. חלק מהמחקרים התצפיתיים והאפידמיולוגיים עד כה הראו ששיעור הנשים וגברים שמקבלים טיפול בקנאביס רפואידומה. יחד עם זאת, נכון לעת כתיבת המחקר, הקשר בין תופעות לוואי מטיפול בקנאביס רפואי והמגדר של המטופלים לא נחקר מספיק.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין מגדר המטופלים לבין תופעות לוואי מטיפול בקנאביס רפואי ולבדוק האם הקשר הזה תלוי בהרכב הפיטוכימי של הקנאביס הרפואי שנצרך על ידי המטופלים והמטופלות.

המחקר הובל על ידי ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם במהלך התמחות הפוסט דוקטורט שלו בפקולטה לביולוגיה בטכניון בהנחיית פרופ’ דוד (דדי) מאירי.
למחקר גויסו מטופלים מעל גיל 18, עם אבחנה של כאב כרוני כהתוויה ראשית לקבלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. כדי למנוע הטיה הקשורה לדרכי שימוש, למחקר גויסו אנשים אשר השתמשו בקנאביס רפואי רק דרך עישון או אידוי. המטופלים מילאו שאלון דיגיטלי פעם בחודש במשך שישה חודשים מתחילת הטיפול בקנאביס רפואי.

סך הכל 429 מטופלים נכנסו למחקר, מתוכם 154 (36%) נשים. שיעור אבחנות הכאב הכרוני, לרבות כאב עצבי, כאב עצם-שריר, וכאבים בטניים לא היה שונה בין גברים לנשים. לא נמצא הבדל בין עוצמת הכאב הקשה ביותר בין המגדרים. מינון התרופות האופיאטיות אשר צרכו המטופלים לא היה שונה בין גברים לנשים.

יחד עם זאת, תוצאות המחקר היראו שהשיעור כללי של תופעות הלוואי בשל הטיפול בקנאביס רפואי היה גבוה באופן משמעותי בקרב נשים. גם ששיעור תופעות הלוואי הקשורות למערכת העיכול, למערכת העצבים המרכזית, למערכת השרירים והשלד והשיעור של תופעות הלוואי הפסיכולוגיות היו גבוהות יותר, באופן מובהק סטטיסטית בקרב נשים לעומת גברים.

מחברי המחקר סיכמו שייתכן והמאפיינים הפיזיולוגיים הקשורים למין גרמו ליותר תופעות לוואי בקרב נשים. הסיבה הנוספת שכנראה קשורה לשיעור גבוה יותר של דיווחים על תופעות לוואי בקרב נשים, היא צריכה של שילובי “זני” קנאביס שונים לחךוטין בין גברים ונשים שהובילה להבדלים מובהקים בהרכב הפיטוכימי של תפרחות הקנאביס אשר נצרכו על ידי נשים וגברים. באופן ספציפי, נשים צרכו באופן מובהק, שילובי קנאביס שהכילו ריכוזים (לאחר התאמה למשקל המטופלים) גבוהים יותר של קנבידיול (CBD), קנביכרום (CBC) וריכוזים נמוכים יותר של קנבינואיד ללא שם שתויג כ-373-15c וטרפן בשם בטא-מירסן.

לקריאת המאמר המקורי באנגלית>>

Aviram, J., Glezerman, M., Hayam, E., Belobrov, R., Procaccia, S., Meiri, D., & Eisenberg, E. (2023). Evaluating Sex Differences in Efficacy, Safety and Pharmacokinetics in Patients Treated with Cannabis by a Metered-Dose Inhaler. Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

 

מאמר ביקורת (Letter to the editor): הבדלים בתופעות הלוואי בין נשים לגברים המטופלים בקנאביס רפואי. לא לשכוח את ההקשר!

מחברי מאמר הביקורת מבקשים מהחוקרים לתת סיבות נוספות להבדל בשיעור תופעות לוואי מטיפול בקנאביס רפואי, אשר קשור למין. המבקרים טענו שבדיקת ההרכב הפיטוכימי בוצע על התפרחות המיובשות מהספקים/מגדלים השונים  ולא ישירות על התפרחות אשר סופקה ישירות למטופלים. בנוסף המבקרים טענו שחלק מתופעות הלוואי יכולים להיות קשורים למחלת הכאב ברקע של המטופלות ולאו דווקא לשימוש בקנאביס.

המבקרים טענו בנוסף שהציפיה לאפקט השלילי (Noncebo effect) הייתה קשורה למאפיינים של אבחנות כאב כרוני ספציפיות. לפי המבקרים, אבחנות הכאב הכרוני, היו שונות בין גברים לנשים (נשים אובחנו יותר עם פיברומיאלגיה וכאבי ראש ושונים) ולכן, כנראה, אפקט הנוצבו היה שונה, וכתוצאה היה שונה שיעור של התופעות לוואי.

לקריאת מאמר הביקורת באנגלית>>

Montmeat, D., Perrot, S., Trouvin, A. P., & Carvès, S. (2022). Sex differences in medical cannabis-related adverse effects? Do not forget the context!. Pain, 163(12), e1219-e1220.

 

מאמר התגובה לביקורת: הבדלים בתופעות הלוואי בין נשים לגברים המטופלים בקנאביס רפואי

מאמר התגובה לביקורת שנעשתה על המאמר Sex Differences in Medical Cannabis Related Adverse Effects  שמצוין מעלה בו ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם (היום דירקטור המחקרים הקליניים בסאיקי) ואחרים הראו שנשים מדווחות על יותר תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול בקנאביס רפואי בתפרחות מאשר גברים (בעיקר בעישון ומעט באידוי).

ד”ר אבירם מסביר שהביקורת על המאמר כללה בעיקר הערות על כך שנשים סובלות יותר מפיברומיאלגיה וממיגרנות מאשר גברים – כלומר, הן בכל מקרה מדווחות על יותר תופעות לוואי כתוצאה מטיפולים רפואיים, ולכן המבקרים טענו שאין קשר לרגישות של נשים לקנאביס.
על אף שישנו היגיון קליני מסוים בהערה של המבקרות, טוען ד”ר אבירם, לאחר שהוא ושותפיו למחקר ניתחו שוב את הנתונים וביצעו ניתוחים סטטיסטיים נוספים, הם מצאו שגם כאשר “שולטים” באבחנה של המטופלת – דהיינו, הסרת גורם ההשפעה של דיווח על תופעות הלוואי שלה, הנשים עדיין דיווחו יותר על תופעות לוואי כתוצאה מהקנאביס שצרכו מאשר הגברים.
לסיכום, בעקבות הביקורת למאמר המקורי ולאור הנתונים החדשים שפורסמו, הממצאים של המאמר כעת אפילו חזקים יותר, כך טוען ד”ר אבירם.

לקריאת התגובה לביקורת באנגלית>>

Aviram J, Procaccia S, Vysotski Y, Meiri D. Reply to Montmeat et al. Pain. 2014;163(12):e1217–e1221.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן